Tjena!
Jag har ett USB-keybord kopplat till min PC och sitter och plinkar ibland.
Har testat Cubase men inser att det är ungefär som att ge en formel 1-bil till en treåring... ;)
Finns det något enklare program som jag kan använda? Det enda jag vill är i princip att kunna spela in kanske max 4 slingor. Inget mer.
Alltså, spela en trudelut (som sparas på datorn), sedan spela upp den och lägga på ytterligare en trudelut. Kanske ev. ytterligare en...
Förslag?
Enklare midi-program än Cubase?
19 svar · 3 948 visningar · startad av Poteta
Jag letar fortfarande... :OO
Cubase är ju inte svårare än du gör det till, att spela in fyra midispår och exportera det är ju ingen match; nytt midiprojekt (eller tomt projekt och skapa fyra midispår), tryck på rec, spela, tryck på stopp, exportera.
Vad är det du anser är för krångligt?
Nja, jag har väl inte testa Cubase speciellt mycket, ska kanske ge det en chans ändå. Fick bara för mig att det var toksvårt.
Jag hade en gång i tiden (känns som tio år sedan eller nåt) ett program som man kunde spela in på och samtidigt fick spåret sparat snyggt och prydligt med noter och allt. Spelade man fel (eller i otakt) kunde man dra och släppa noten till rätt ställe. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette men det låg på tre disketter... :D
Jaja, jag ska faktiskt ge Cubase en chans. Jag har bara LE så det kanske är ännu enklare. Jag återkommer med fler frågor om det skulle dyka upp något!
LE är väl egentligen inte enklare, det är däremot begränsat på ett antal sätt som gör att det är meningen att man till slut ska slå i taket för funktionaliteten och då uppgradera. Du lär nog inte ha det problemet, dock. ;)
Återkom gärna om du har några frågor, så ska jag försöka hjälpa dig! :)
Jag brukar använda Garageband för all inspelning och redigering av ljud. Det är enkelt att lära sig, och riktigt billigt.
Pröva Reason annars.
Gislaved skrev:
Jag brukar använda Garageband för all inspelning och redigering av ljud. Det är enkelt att lära sig, och riktigt billigt.
Inte om man måste köpa en Mac samtidigt för att kunna använda det. Poteta har en PC.
Joooo, kör Cubase! Det är skitbra, och är som OverRRide säger bara så avancerat som man gör det till! Jag tyckte också att Cubase såg så krångligt ut till en början, men nu vill jag inte köra något annat.. Jag använder mitt midikeyboard i Cubase!
OveRRidE skrev:
Inte om man måste köpa en Mac samtidigt för att kunna använda det. Poteta har en PC.
Ah, jag läste tydligen lite slarvigt. Då är det förstås inget ekonomiskt hållbart alternativt.
Nu är jag inte insatt i Midi-programmen men är inte Fruity Loops ett alternativ?
colione skrev:
Nu är jag inte insatt i Midi-programmen men är inte Fruity Loops ett alternativ?
Jag tackar och bockar för alla förslag!
Fruity Loops är som jag förstår ett program som man kan skapa musik med, fast utan keybord. Jag vill ha ett program som sparar det jag spelar.
Nu ska jag installera mitt nygamla ljudkort i min nya dator och testa Cubase LE. Jag kommer säkert med fler frågor snart... :r
Sådärja, nu börjar jag bli lite varm i kläderna. :)
Ett skumt problem uppstod direkt. När jag satte in mitt ljudkort (E-MU 0202) fick jag en sjuk distortion. Det lät pannkaka. Ibland funkade det, rätt var det var så började det låta kasst igen. Jag har ryckt i sladdarna men det är inget glapp. Senaste drivisarna är nedtankade. Jaja, nu har det funkat i en hel halvtimme men jag är rädd att det kan komma tillbaka igen...
Så en liten fråga ang. Cubase. Går det att ta bort anslagskänsligheten på mitt USB-keybord? Jag hittar ingen knapp på keyborden, finns det en sådan funktion i programmet?
Poteta skrev:
Så en liten fråga ang. Cubase. Går det att ta bort anslagskänsligheten på mitt USB-keybord? Jag hittar ingen knapp på keyborden, finns det en sådan funktion i programmet?
Vad är den önskade effekten? Mindre volym? Lägre högsta toppar?
OveRRidE skrev:
Vad är den önskade effekten? Mindre volym? Lägre högsta toppar?
Jag vill kunna trycka olika hårt på keyborden men ändå få samma volym. Nu blir det högre volym ju hårdare jag trycker. Det går troligtvis inte att fixa i Cubase skulle jag tro. :l
Jag vill alltså inte ha anslagskänslighet på keyborden.
Jag fick inte ordning på mitt nya ljudkort så det är borttaget. :l
Nästa problem som uppstår är den förbenade "Latencyn". Det tar någon tiondels sekund från det att jag trycker på tangenten till det hörs i högtalaren. Som det är nu är det helt omöjligt att spela något. Förra gången hittade jag någon inställning i Cubase som man kunde ändra Latency men nu hittar jag det inte. Kan ha varit det stora programmet Cubase jag hade förra gången, vet inte om funktionen finns i Cubase LE över huvud taget. Var ska jag hitta det i programmet? Jag använder "Microsoft GS Wavetable Synth [Emulerat]" som utkanal. När jag går in på "Devices" och väljer "Device setup..." får jag upp rutan som jag har bifogat. Var hittar jag inställningar för latency?
Latency anger iallafall jag under kontrollpanelen för mitt ljudkort, där buffer vs latency går att reglera med enkla grepp. Hur det ser ut hos dig, det kan jag inte svara på.
Poteta skrev:
Jag vill kunna trycka olika hårt på keyborden men ändå få samma volym. Nu blir det högre volym ju hårdare jag trycker. Det går troligtvis inte att fixa i Cubase skulle jag tro. :l
Jag vill alltså inte ha anslagskänslighet på keyborden.
Okej. Nej, jag tror det är något som är specifikt med ditt keyboard.
OveRRidE skrev:
Latency anger iallafall jag under kontrollpanelen för mitt ljudkort, där buffer vs latency går att reglera med enkla grepp. Hur det ser ut hos dig, det kan jag inte svara på.
Ok, jag har inget ASIO på mitt "gamla" ljudkort, bara på det nya som det blir distorsion på. :l
Kan ju vara så enkelt att det inte funkar med mitt nuvarande ljudkort. Jaja, tack för hjälpen så långt, ska testa lite olika grejer och se om jag får sprutt på det.
Testa att köra med ASIO4ALL drivrutiner.
http://www.asio4all.com
Om du inte har ett proffsigt ljudkort som redan kommer med bra ASIO drivrutiner så brukar det göra en mycket stor skillnad.