Jag vet inte var jag ska skriva denna frågan, men provar här.
Jag undrar om man kan på något sätt styra belysningen med hjälp av en dator. Det jag vill kunna göra är: skicka någon typ av komando från en mysqldatabas med hjälp av "schemalagda aktiviteter", till en dator som ska tända bylysningen. Har hört att "Wake on lan" kanske kunde vara lösningen?
Mycket tacksam för hjälp.
Vill du hjälpa till med programmeringen så kan en belöning ordnas :)
Det finns ett USB kort eller serieport hos Kjell o Co Där kan man koppla in olika saker.
Kanske det smartaste är X10 eller trådlösa enheter med RF typ Nexa.
Wake on lan är endast för att dra igång en dator vid inkommande aktivitet på nätverkskortet.
Det verkar ju inte så svårt om man har ett par hundra att lägga på en sån. http://www.kjell.com/
Sök på artikelnummer: 39617 eller 39616
/pebi
Fan vad ball! Jag visste inte att Kjell & Co hade sådana i sitt sortiment, jag har bara sett dom i tyska butiker. En sån ska jag köpa i morgon! Linux-drivrutiner och allt!
Någon som vet om det finns någon form av USB-över-ethernet-brygga, så att man slipper dra en jättelång USB-sladd från datorn som skall styra detta till den plats där man vill placera uttagen? Det vore smidigt om man kunde brygga detta över ett befintligt ethernet istället. Existerar en sådan brygga överhuvudtaget?
Annars har d-link en också..vilket är tur då en usb-sladd max får vara 5 meter...därefter blir det lätt störningar. http://www.expansys.se/p.aspx?i=105804
Jo, men är inte det där helt enkelt ett nätverkskort med USB-anslutning? Jag vill ju kunna plocka ut en USB-signal i andra ändan så att säga, alltså något som konverterar USB->TCP/IP->USB, så att jag kan koppla en USB-till-Ethernet-mojäng i PC:n, ansluta den till mitt befintliga nätverk och sen i andra änden koppla en Ethernet-till-USB-mojäng och ansluta den till eluttagen.
Det finns rätt sjyssta lösningar som NSLU2. Kan det vara rätt?
Jo, jag har en NSLU2 som jag kör Unslung-firmwaret på och på så sätt kan installera programvara i Linux-operativet, så det fungerar ju alldeles säkert, men problemet är fortfarande att då måste jag para ihop NSLU2:an med eluttagen (eller ha max 5 meter mellan dom) och till min NSLU2 har jag en radda USB-diskar kopplade så den vill jag inte flytta på.. Kanske får köpa en till NSLU2 och ha som dedikerad styrenhet för eluttagen.. Omständigt :).
Intressant! En snabb googling visar att det finns en del opensourceprojekt gjorda för dessa moduler, bl.a detta och webfrontend. Kanske kan vara en bättre väg att gå dock mer omfattande och dyrare.
Synd att Conrads sajt är så in i bomben jobbig att navigera, med alla produkter huller om buller utspridda på hundra sidor per kategori. :)
Jag hänvisade ju till X10 redan i det direkta svaret på första frågan.
Vi kanske skall be frågeställaren att klargöra syftet först.
Vad vi vet idag är att det finns många sätt att lösa problemet. Bra och kostsamma!
Själv skulle jag vilja ha typ Nexa med med respons tillbaka!
Jag har en del grejor hemma, intresserad?