webForumDet fria alternativet

Brus i ljudet.

3 svar · 463 visningar · startad av Kratior

KratiorMedlem sedan mars 20076 inlägg

Tjenare. I dag när jag startade datorn och skulle spela lite musik och lira lite spel så blrjade det att hacka i ljudet och brusa samtidigt som när det hackade. jag har provat att av instalera SoundMAX och instalera det igen. samma fortfarande. jag har kollat min DirectX senaste Versionen plus senaste av SoundMAX. Nu har jag laddat ner ADWare och AVG och ska söka igenom daton äfter virus. men tror icke att det är det problemet. kan mitt ljudkort ha pajjat? det är så också att ibland låter ljudet helt okej. ochsne börjar det hacka och brus igen. jag har bytt hörlurar men samma problem än. och har också vickat på kabeln utefall ljudkortet skulle hablivigt glappt på något sätt. funkar förtfarande.

Om någon vet vad är för fel skulle jag va mycket tack sam om ni kunde berätta :) vill hällst inte köpa ett nytt ljud kort.

Tack på förhand / Kratior.

Jag har även nu upptäckt att när ljudet hackar/brusar som mäst så jobbar datan för fullt.
Jag har kollat upp Prestandaden i Aktivitetshanteraren och när ljudet hackar/brusar så stiger min CPU-Användning högt. normalt när jag bara sitter och inte gör nått ligger den på 5% - 10% när det börjar hacka/brusa som mäst kan den gå upp till 60% och när det är lite gran siger den till 20% på ett ungefär. Ljudet på spelet/Musiken i alla sorts uppspelnings program/msn/windows allt ljud hackar/brusar.

Hoppas det kommer ett bra svar snart ! så att jag slipper köpa ett nytt och kolla om det funkar då.

Tala gärna om, om jag har missat någon som jag inte har skrivigt. ett tips på vad jag kan kolla.

tack på förhand / Kratior

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Bruset beror på att ljudkortet fungerar som en radioantenn som tar upp brus från bakgrundsstrålningen i din dator. Troligen beror det på att saker som inte är inkopplade inuti datorn inte är inaktiverade i mixern.

Öppna Windows' mixer. (Genom att dubbeklicka på högtalaren i aktivitetsfältet. Du kan behöva klicka på << för att vika upp fältet)
Klicka på alternativ>egenskaper. Under "Visa följande volymkontroller" kryssar du för allting. (Windows har den dåliga vanan att inte visa alla kontroller från början)
Tryck sedan ok.
Tillbaka i mixern kryssar du för "Ljud av" på så mycket som möjligt. I regel behöver du bara Wave. CD-ljud brukar vara en bov i dramat. (Du kan oftast spela upp CD's även om du kryssar för ljud av på den)

Att ljudet hackar däremot är svårare att ge en bra anledning till. Det beror ofta på dåliga drivrutiner. Inte bara ljuddrivrutinerna kan jag tillägga, även andra drivisar kan påverka ljudet. Särskilt vissa grafidrivisar ser till att lägga beslag på IRQ-platser, vilket ger hög grafikprestanda, men kan ge hackigt ljud. (Dock brukar detta bara märkas av vid spel och annat grafikintensivt, så det är nog itne just grafikdrivrutinen som gör det i detta fall)

Och berätta gärna om du har ändrat nåt i datorn på sistone. (Både vad gäller hårdvara och mjukvara/drivrutiner)

Tack så mycket för svaret. Men et funkar fortfarande inte. :/ och jag har inte Installerat någon Hård/mjukvara och inte drivrutiner häller.

Så jag funderar på om den enda utvägen är att installera om hela datorn eller köpa ett nytt ljudkort.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)