webForumDet fria alternativet

Nvidia inställningar för att spela på en TV (problem med upplösningen)

Program & appar

8 svar · 759 visningar · startad av Danielkun

Medlem sedan maj 2003361 inlägg
Frågan#1

Jag undrar om det går o spela spel eller använda program med 4:3 proportioner på LCD TV och isåfall hur man ställer in upplösningen.

TVn har en upplösning på 1366x768 pixlar.
Datorn har ett Nvidia 6200 kort och den kopplade jag in till TV'n med en DVI-HDMI kabel och fick 1280x720 i upplösning.
Varför vet jag inte men det saknades 10pixlar runt omkring hela bilden på TVn så i skärm inställningarna tröck jag på HDTV Overlay och valde 1240x700 i upplösning och då vart bilden perfekt.

Nu undrar jag om det är möjligt att spela Warcraft 3 :)
Spelet har en upplösning på 1024x768 och när jag startar spelet nu så blir bilden utdragen och anpassad till 1280x720 och kul ser det inte ut.

Vore tacksam för alla förslag

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

är upp till din skärm o skala upp bilden rätt.
vissa skärmar är inte gjorda för o stöda hdpc signaler men kör du 1280x720 så borde den skala upp bilden över hela skärmen,

mayday, Nu blir Warcraft 3 (1024x768) utdraget i sidled över TV'n (1366x768). Går det inte att ställa in så att den behåller proportionerna från datorn? Jag har klickat runt i TV inställningarna o letat men jag kan inte ändra någonting där.

Nu fick jag yttligare en fråga.. Jag funderar på att köpa en ny widescreen skärm (1680x1050) till datorn med. Kommer jag få samma problem med en widescreen skärm som jag har med TV'n nu? Om det nu är skärmen som ska ställa om sig, hur vet jag om skärmen ställer om sig automatiskt till 4:3 läge innan jag köper den??

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Warcraft III har inget stöd för widescreen tyvärr.

Att Warcraft III inte har stöd för Widescreen gör inget så länge den behåller 4:3 formatet. Detta gäller TV'n ovan med. (Jag vill ha svarta kanter på sidorna) Vad är det som ser till att man får svarta kanter på sidorna och 4:3 formatet behålls?? Är det grafik kort drivrutinerna eller är det skärmen?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

skärmen kan du nog ställa om från wide till 4:3 format

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

de blir utdraget eftersom din skärm skalar om bilden automatiskt

Vad trisst!! :( Jag har inga inställningar i Tv'n för att skala ner den utdragna bilden så jag antar att jag inte kan spela på TVn.

Och ska jag köpa en widescreen skärm så får jag nog kolla att den behåller proportinerna innan jag köper en. (fast det borde väl alla göra?)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Och ska jag köpa en widescreen skärm så får jag nog kolla att den behåller proportinerna innan jag köper en. (fast det borde väl alla göra?)

Det ska man inte vara så säker på. Min Samsung 205BW visar alltid bilden i fullskärmsläge trots att jag vill ha svarta kanter när jag matar med fel upplösning. (Anledningen till att jag matar med fel upplösning är att min vanliga dator är på service, och grafikkortet i min reservmaskin/server inte stödjer widescreen).

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)