webForumDet fria alternativet

Bra program för rensa ut datorn..

19 svar · 4 556 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

Hej!
Någon som har tips på bra program som rensar ut skräp ur datorn.
Min dator e lite slö.

Provar följande program:
Ad-aware
Error Killer
Registry mechanic
RegVac
Symantec Antivirus

När jag rensar ut med något av dessa program så blir datorn snabb ett tag...när jag sedan startar om den så e den väldigt seg igen. Så irriterande.

Tack på förhand!

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ok, tack
DAtorn är fortfarande seg när jag kört igenom med programmen.
Kanske behöver ett bättre virusprogram än det jag har.

Något bra som inte tar så mkt resurser?

VictorYMedlem sedan dec. 2004135 inlägg

Windows Defender

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

NOD32 är riktigt bra och snabbt. Rekommenderas.

Om man nu ska prova det där..är jag då tvungen avinstallera mitt symantec Antivirus?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Rensa ur annat än virus/spam också kanske:
http://www.ccleaner.com

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Kalle M skrev:

Om man nu ska prova det där..är jag då tvungen avinstallera mitt symantec Antivirus?

Näe. Inte om du bara ska prova. Men du lär deaktivera SAV innan du ens installerar Nod32.

Själv skulle jag nog inte gå från SAV till NOD32. Det är väl mest en smaksak iofs. Programmen har ju liknande funktion. Iofs har väl Nod32 spywareskydd och så också så om du har SAV så komplettera med Ad-aware eller nåt.

Jag kör även Ad-aware och RegVac.
Förstår inte varför den fortfarande är så jätteslö!?. Den är någorlunda snabb stundtals..men för det mesta är det slött och jobbigt. Vad kan jag göra?

Startade om windows och meddelande i aktivitetsfältet kom fram att datorn kan vara utsatt för risk. Kört igenom med symantec anitivirus, ad-aware, spybot, RegVac mfl. Lika slö!?

AnlinoMedlem sedan feb. 200791 inlägg

Du kan ju alltid skaffa mac ;)

Men jag håller med, att ha en på papperet grymt snabb dator som tuffar på i ultrarapid kan vara grymt jobbigt. Bara att stå ut med det antar jag, och vara försiktig med vad man installerar på burken.

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Kalle M skrev:

Startade om windows och meddelande i aktivitetsfältet kom fram att datorn kan vara utsatt för risk.

Det där låter definitivt som spyware.
Spara allt det viktiga och formatera skiten är mitt tips. Att acceptera att datorn är slö låter korkat.

*suck*

Känner inte alls för att formatera men i värsta fall får jag väl göra det:-(
Har försökt rensa ut spyware med programmen jag nämnt ovan.
Den blir snabb ett litet tag men när jag startar om så känns den seg igen..

hbpbMedlem sedan feb. 20074 inlägg

Du kan ju testa inaktivera systemåterställning av olika orsaker (tex så kan gamla spyware och virus sparas där på nåt sätt) Och detta rensas om du inaktiverar systemåterställningen. Sedan kan du återaktivera systemåterställningen igen senare om du vill.

Du kan också testa radera alla filer som ligger i mappen "C:\WINDOWS\Prefetch", men obs ta inte bort Layout.ini för säkerhets skull. Sedan får du starta om datorn några ggr så borde iaf uppstarten gå snabbare eftersom i prefetch mappen sparas det som man ofta laddar på ngt sätt.

Efter några omstarter kan du ju defragmentera hårdisken med defrag för att snabba upp en del.

oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg

haha! Jag körde det där CCleaner! Det tog bort 5gb(!) filer som tydligen var onödiga! Lätt värt :D

RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg

Se till att köra program som kan ta bort trojaner, spyware, virus m.m. först. Efter det kan du använda dig av Hijackthis som gör en analys av dina program/tjänster som körs. Programmet skapar en logfil som du sedan kan gå igenom för att se om det finns någonting som kan stängas av. Söker du hjälp om logfilen så finns det säkert nån här som kan hjälp dig. Bara att skapa en lämplig tråd om ditt problem.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Kalle M skrev:

Ok, tack
DAtorn är fortfarande seg när jag kört igenom med programmen.
Kanske behöver ett bättre virusprogram än det jag har.

Något bra som inte tar så mkt resurser?

Har som du haft seg dator och letat efter litet mindre populära gratisprogram som alla egentligen borde använda, som ändå snabbar upp datorn. ;)
Free registry cleaner och ett annat som heter Free internetwasher.

Eusing Free Registry Cleaner will scans your Windows registry for invalid or obsolete information and provide a list of the errors found. After fixing the invalid entries, your system will be more stable and run faster. For maximum safety, Eusing Free Registry Cleaner will make a backup of the repaired entries. You will be able to restore any changes made using the software by choosing Restore registry backup.

Eusing Software products are free of spyware and adware.
http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm

Bild på hur programmet fungerar:
http://www.eusing.com/Images/Registry_Cleaner/MainInterface.jpg

Tack för alla svar! :-)

Har rensat med de flesta program som nämnts nu.
Rensa även ut mappen Prefetch och gjort defrag. Datorn blev snabb som tidigare.Dock har jag inte våga mig på systemåterställning.
Men...
När jag slå på datorn så är den otroligt seg i början..blir att jag inte orkar sitta vänta vid uppstarten..när windows och skrivbordet visas så är det väldigt segt. Orkar inte sitta vänta så jag brukar vänta en kvart tills jag sätter mig. Varför så seg i början?

RepivMedlem sedan mars 2007163 inlägg

Gå in på "kör" på start menyn och skriv "msconfig" och sen autostart och klicka bort onödiga program som ska startas med windows

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Danny skrev:

Själv skulle jag nog inte gå från SAV till NOD32.

Varför inte?

Jag tycker NOD32 är överlägsen.

Anlino skrev:

Du kan ju alltid skaffa mac ;)

Eller en Linux-dist, då behöver man inte skaffa ny hårdvara ;)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)