Är väl en replik från någon storfilm
För mig är det, På återseende Vista när du har blivit mognare. §jr
Trots många försök har iallafall jag inte kunskap för att kunna köra Windows Vista på ett säkert sätt med programvararor från andra än Microsoft. :(
Den största skuffelsen, besvikelse, är att jag inte klarar av att köra SQL 2005 Express på den. x(
Så nu blåser jag in den trygga XP och inväntar nyare och enklare utgåvor. :stud
asta la vista, babe
21 svar · 1 050 visningar · startad av Lasp
För snart ett år sedan skrev jag ett inlägg som sedan inte har kommenterats.
Nu är det dags:
http://www.metro.se/se/article/2008/01/10/14/4740-48/index.xml
Så har KDE4 släppst idag. Bara det är värt att fira extra.
Har KDE4 släppts:P måste genast kika vidare på det. Tack för påminnelsen :)
OS X, vad mer kan man önska sig. Snyggt, fungerar bra och har en stabil grund från nix-världen. :birp
körde live cd opensuse med KDE 4 , inte direkt imponerande när mitt n8800 GTS kort inte stödjs..
Jag vet några som bytt tillbaka till XP eftersom inte Vista fungerar som önskat... riktigt illa, undrar om det går att få fason på Vista med service packs?
Problemet varför jag inte kör vista är för allt gå så slött
Käns som man installerat windows 2k på en 386:a
o nej min dator e inte för klen
Vista är det sämsta skit som sett dagens ljus. Har det på morsans bärbara dator och har aldrig varit med om något slöare och mer oanvändarvänligt än Vista. Kommer köra XP många år ännu.
Qimen skrev:
OS X, vad mer kan man önska sig. Snyggt, fungerar bra och har en stabil grund från nix-världen. :birp
(y)
Lasp skrev:
Är väl en replik från någon storfilm
För mig är det, På återseende Vista när du har blivit mognare. §jr
Trots många försök har iallafall jag inte kunskap för att kunna köra Windows Vista på ett säkert sätt med programvararor från andra än Microsoft. :(
Den största skuffelsen, besvikelse, är att jag inte klarar av att köra SQL 2005 Express på den. x(
Så nu blåser jag in den trygga XP och inväntar nyare och enklare utgåvor. :stud
Jag kör Vista Business på kontoret, bärbara och hemma utan några som helst problem med vare sig prestanda eller program. SQL 2005 Express är inga som helst problem. Nu är samtliga mina datorer inköpta under 2006 och har minst 2 GB ram och dual core 2.4 GHz processorer, vet inte om det kan vara orsaken, för mig har det fungerat klanderfritt från installation.
Jag kan dock förstå att vissa inte gillar Vista, på samma sätt som jag inte gillar MAC eller Linux, när man börjar använda ett nytt operativsystem, oavsett om det är Vista, MacOS eller nått annat så finns det en inlärningströskel som man måste komma över, om man ger upp innan man har kommit över den så får man självklart inga bra vibbar. Sen bör man även se till vilka behov man har, jag arbetar mycket med VS och det funkar dåligt på något annat än Windows.
AndreasC skrev:
Vista är det sämsta skit som sett dagens ljus. Har det på morsans bärbara dator och har aldrig varit med om något slöare och mer oanvändarvänligt än Vista. Kommer köra XP många år ännu.
Har du inte glömt Windows ME nu? :e
Qimen skrev:
Och således skitstöd för både spel och speltillbehör.
[r] Och vad det gäller hård- och mjukvara i allmänhet.
Jag håller med Aleborg (y)
Hur är 64-versionen förresten?
totalt värdelös tyvärr, ska precis ominstallera min hemdator som jag installerade med 64-bitars versionen, OS:et i sig är inga problem, problemet ligger i att tillverkarna inte har fått fram drivrutiner för det än. Funkar bra så länge du har vanliga komponenter i datorn, men så fort du har något "ovanligt" i datorn så blir det problem, som med vissa av linksys nätverkskort.
stevenet skrev:
Och således skitstöd för både spel och speltillbehör.
[r] Och vad det gäller hård- och mjukvara i allmänhet.
Det är knappast för att OS:et är snyggt som det har ett "skitstöd" för spel. ;)
Det finns för få spelutgivare som ger ut titlar till Mac (men det blir nog ändring på det snart tror jag). Sen går det ju trots allt att installera XP/Vista mha BootCamp :)
Gein skrev:
Det är knappast för att OS:et är snyggt som det har ett "skitstöd" för spel. ;)
Det finns för få spelutgivare som ger ut titlar till Mac (men det blir nog ändring på det snart tror jag). Sen går det ju trots allt att installera XP/Vista mha BootCamp :)
Tänkte mer *nix-grunden. :)
Även om speltillverkarna ordnar stöd för Mac OS X så har ofta speltillbehör som möss inte stöd i operativsystem, inget directx10 och andra tredjepartsprogram fungerar dåligt eller inget stöd (steam, ggclient ...). För att inte tala om grafikkort...
Argumentet att man kan installera Windows på en Mac håller inte riktigt för mig, då är det enklare att bara ha Windows (på en billigare och mer expanderbar pc)?
Dessutom tycker jag inte att Mac OS X hör hemma i denna tråd då det endast får installeras på Apple-märkta datorer. När Apple börjar bygga ut istället för bygga in är de välkomna på mina arbetstationer/spelstationer, tills dess får de hålla sig till mediaenheter (mediacenter, ipod, iphone).
stevenet skrev:
Tänkte mer *nix-grunden. :)
Även om speltillverkarna ordnar stöd för Mac OS X så har ofta speltillbehör som möss inte stöd i operativsystem, inget directx10 och andra tredjepartsprogram fungerar dåligt eller inget stöd (steam, ggclient ...). För att inte tala om grafikkort...
Argumentet att man kan installera Windows på en Mac håller inte riktigt för mig, då är det enklare att bara ha Windows (på en billigare och mer expanderbar pc)?
Dessutom tycker jag inte att Mac OS X hör hemma i denna tråd då det endast får installeras på Apple-märkta datorer. När Apple börjar bygga ut istället för bygga in är de välkomna på mina arbetstationer/spelstationer, tills dess får de hålla sig till mediaenheter (mediacenter, ipod, iphone).
Vad gäller möss så fungerar de, såvitt jag vet, utmärkt i Mac.
Att köra Windows via BootCamp kan vara ett alternativ för de som vill ha allt som Mac erbjuder men ändå kunna spela Windows-kompatibla spel. Om det inte inkluderar dig så, fine, men det finns många som vill det :)
Men visst, Mac kanske är lite OT här. Vi kan väl starta en tråd i "Det eviga kriget" så kan vi gå loss där istället ;)
Det största problemet med spel och OS X är väl – förutom bristen på spel – just grafikkorten. Borde finnas billigare Mac-modeller än Mac Pro som har PCIe 16x (och så borde Apple se till att "alla" grafikkort fungerar utan att man behöver flasha om dem).
Känns som att det är absolut grundläggande för att Mac öht. ska kunna ses som en plattform för spel.
Detta är dock ingenting som Apple verkar lägga särskilt mycket krut på.
http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/10/02/valve-co-founder-on-why-its-games-arent-on-the-mac
Så länge man kör en relativt ny dator fungerar Vista mer än väl. Det kräver dock mer av minne och CPU än tidigare versioner. Som exempel har jag en dual core 1.86GHz, med 2GB RAM. Den är slöare än slöast med Vista RTM. Jag har sedan en dual Core 2.66GHz med 4GB RAM och där kan det inte bli bättre.
Det har kommit tre prestandauppdateringar till Vista som är ett MÅSTE:
http://support.microsoft.com/kb/941649
http://support.microsoft.com/kb/943899
http://support.microsoft.com/kb/943302
Samtliga dessa kommer att vara med i SP1. Vad gäller 64-bitarsversionen har jag inte haft några som helst problem på mina laptops, där en är Acer Ferrari och den andra Lenovo T61.