webForumDet fria alternativet

Systemdisk blev F:

5 svar · 478 visningar · startad av Nicrosoft

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Installerade om idag på en ny disk.

Hade bara en IDEdisk inkopplad på ena kanalen (inga andra diskar på sata )och cd, dvd på andra. När jag skulle välja disk att installera på så fick disken enhet F:. Varför blev den inte C:?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Du borde kunna ändra tillbaka till C: i diskhanteraren. :) Varför det inte blev C: direkt kan jag dock inte svara på.

Har inte hunnit kolla på det men de borde väl gå..

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nope, systemdisken kan man inte ändra enhet på - lärde jag mig den hårda vägen vid en ominstallation med formattering för några veckor sen. ;)

Hade du bara en disk överhuvudtaget inkopplad, dvs den du installerade på?
Jag hade lite strul med att den inte hittade min nya sata-disk så att den blev C:, eftersom jag hade en annan sata inkopplad också, men när jag pluggade ur allt annat gick det vägen. Ny formattering var alltså receptet för mig.

en disk, ny, oformaterad ,inte ens tejpen på förpackningen var bruten.. :) + cd och dvd. 3 st satakablar satt i moderkortet men inget var inkopplat i andra änden på dem...

Detta var en test så det skall installeras om igen på två raid-diskar när jag gitter... då vill jag ju gärna att det hamnar på C: :)

nillehbgMedlem sedan juli 200246 inlägg

det är inte så att du har en kortläsare inkopplad, den brukar ha en benägenhet att hamna före diskarna

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)