Hej alla, jag har nyligen skjutit om en gammal burk som hade 98an installerat. Nu när jag installerad om den så la jag in ME då jag tvivlar på att den här gamla burken ine orkar med något nyare. Problemet som blev att upplösningen inte blev den rätt och inte går att ställa in på något annat. Tar man fram egenskaperna så står där bara att det är ett VGA kort, men inga som helst uppgifter om fabrikat. Hur hittar jag drivrutiner för något sådant och vad törs jag använda för att inte ge mig själv mer problem.
Drivrutiner
6 svar · 588 visningar · startad av Thord
öppna datorn och titta på grafikkortet, och skriv ner vad det står, sök sen på google..
Oftast går det att hitta en drivrutin genom att veta vilket chippset som sitter på grafikkortet. Ta ut kortet ur datorn och skriv ner alla siffror på chippen. Sök sedna i google på dessa siffror.
Inte bra
Todde jag skulle slippa öppna burken, men jag blir lite förbryllad när jag installerade 98an så fungerade grafiken, men då kom jag inte ut på Internet för att 98an var för gammal för att köra trådlöst eller så var det något gammalt som låg och störde så därför valde jag att formatera om datorn. Ni tror inte att det räcker med att köra om ME installationen och den hittar rätt drivrutiner för visst borde väl det finnas på skivan.
Du kan prova. :)
Jag vill inte låta otrevlig, men en dator som bara klarar windows 98 är bara att kassera. Jag skulle inte orka lägga ner tid på något som även om du får det att fungera är superbuggit. Ett alternativ kanske kan vara https://www.ubuntu.com...
Kolla på blocket eller i gula tidningen efter en ny begagnad dator. Jag slängde nyligen 4:a datorer som i alla fall klarade av win XP så det borde finnas mycket billigt på marknaden.
Verkligheten
Du är inte alls otrevlig utan jag förstår vad du menar och jag håller med dig. Vi hade bara en tanke att den här skulle vara en liten service för åkande personal när de har rast och själva kontoret är stängt. Vi har ju ändå grejorna och de kan fungera bara inte jag var så dålig på det här med datorer. :x
Trots att ME är nyare är det betydligt sämre än 98:an, så jag rekommenderar dig att gå tillbaka. Eller installera Windows 2000, förutsatt att du har minst 128 MB minne i maskinen.
Du kan testa att köra Everest Home Edition och se om det klarar av att identifiera grafikkortet.