webForumDet fria alternativet

Automatiskt mappa en låt mot gracenote och ersätta meta information i filen!?

Program & appar

4 svar · 568 visningar · startad av Mattias Nordin

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg
Frågan#1

Jag tycker att
SonyEricssons "TrackId" teknik för att identifiera låtar i sina nya mobiltelefoner är spännande.

Audio Waveform Recognition Technology
Using audio waveform fingerprint technology, MusicID can identify individual songs or albums in a user's collection regardless of source, format or tag information.

Multi-Step Digital File Recognition
MusicID uses a multi-step process to identify digital music files by analyzing textual information from the file's embedded tags, file name, directory path and other related files in the user's collection allowing individual or groups of songs to be matched to albums.

Retagging Digital Music Files
Once digital files are successfully matched, MusicID can write Gracenote's metadata into the file's tag. Accurate and complete information embedded into the music file provides many benefits to users, including enabling people to better manage and enjoy their music collections when transferred to a PC or remote device.

Är det någon som känner till någon mjukvara som klarar av att ändra meta datan för tex mp3 filer med samma teknik, dvs genom att matcha mot databasen genom ljudsampling. ? Det skulle vara såååå mycket smidigare än att köra den halvautomatiska varianten som finns i Windows media player 11.

RED: Det verkar vara denna tjänst som SE använder sig av >> Mobile MusicID

www.gracenote.com så hittar men en lista på massor med mjukvaror. Är det någon som har något possitivt att säga om någon av dem?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

http://musicbrainz.org/ funkar på liknande sätt, finns klient till bla. Windows.

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Klart intressant tråd!

Ännu en fråga...
Någon som känner till en liknande applikation som beskrivs nedan (auto-metadata-updatering) fast som går på filnamnet som identifierare istället.
Alltså, om jag har en låt som heter:

John Doe - My life is groovy.mp3

Så skulle jag vilja att systemet nyttjar någon databas och fixar metadata om låten "My life is groovy" med Artisten "John Doe"...

Jag är ute efter metadata så som: Artist, Låt, År, Kategori...

Mvh.
S

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

stoffe-2k skrev:

http://musicbrainz.org/ funkar på liknande sätt, finns klient till bla. Windows.

^-- gör även det ;)

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Aaah, någon som känner till något annat program än Magic MP3 Tagger? Gärna som är gratis...

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)