webForumDet fria alternativet

Flytta massa filer över nätet.

Program & appar

10 svar · 869 visningar · startad av spango

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg
Frågan#1

Jag har två datorer som är geografiskt åtskilda, och jag vill överföra ~20 GB filer från burk A till burk B.

Burk A, den som filerna ligger på, är en rätt gammal holk som kör Win2K.
Burk B, som filerna ska till, är en inte-alltför-gammal dator (knappa två bast) som kör XP Home.

På Mac/Unix hade jag bara dragit igång sshd och scp:at över filerna, men hur gör man lämpligast på Windows? Serverprogram kommer köras på XP-holken. Ska helst inte vara galet osäkert, men ska däremot vara gratis. Eftersom det är en engångsföreteelse ska det helst inte vara ett program som gräver sig fast i Windows alltför mycket heller.

Har fluktat på FreeFTPd, men tänkte att jag skulle utnyttja vår kollektiva intelligens här på wF innan jag sätter igång :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Kanske inte det smidigaste sättet.. men det funkar. Zippa och skicka.
http://www.skickafilen.se/

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

varför inte ftp bara
rekomendrar Filezilla server

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

spango skrev:

På Mac/Unix hade jag bara dragit igång sshd och scp:at över filerna, men hur gör man lämpligast på Windows?

Installera Cygwin och dra igång sshd? :e

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag slår än en gång ett slag för zFTP server suite.
Gratis, svenskt, säkert och lätt att lära sig.

Du kan även logga in i till servern via admingrännsnittet remote.

http://www.zftpserver.com/

Alternativt sshwindows: http://sshwindows.sourceforge.net/ och winscp: http://winscp.net/eng/index.php

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

OlleBoop skrev:

Exakt! Cygwin bör man ändå ha installerat för att få en anständig Win-miljö att jobba i, så det är lika bra att köra på det spåret.

colione skrev:

Jag slår än en gång ett slag för zFTP server suite.

(y) Den satt som en smäck, behändigt litet program. Tackar!

OlleBoop skrev:

Urk. Det sämsta av Unix, upplevt via det värsta av Windows :p

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Varför krångla till det med ftp, sftp och liknande! :)

På burk A, dela ut mappen som filerna ligger i (tänk också på att diskarna är standardmässigt utdelade som C$, D$ ...).

På burk B, mappa up den utelade mappen eller disken och börja kopiera filer.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

GunnarD skrev:

Varför krångla till det med ftp, sftp och liknande! :)

På burk A, dela ut mappen som filerna ligger i (tänk också på att diskarna är standardmässigt utdelade som C$, D$ ...).

På burk B, mappa up den utelade mappen eller disken och börja kopiera filer.

Över Internet?! Med "geografiskt åtskilda datorer" så antog i varje fall jag att de inte stod i ett LAN.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag tänkte att man bara kunde stoppa i hårddisken i Dator B, men om Dator B står väldigt långt bort så kanske man inte bara springer över sådär... :)

sgtpepper skrev:

Med "geografiskt åtskilda datorer" så antog i varje fall jag att de inte stod i ett LAN.

Det gör de inte. Katalogutdelning låter iofs smidigt, men jag har ingen lust att öppna upp någondera datorerna såpass mycket. Med tanke på min Windowskunskap skulle de antagligen läcka som såll. (Jag är även paranoid, märks det? Står en port öppen kommer 507 personer och ännu fler bottar hitta den på en minut).

Danny skrev:

Jag tänkte att man bara kunde stoppa i hårddisken i Dator B, men om Dator B står väldigt långt bort så kanske man inte bara springer över sådär...

Tanken slog mig också (de står bara typ en kvarts gångväg från varann...) men nätöverföring var det enda alternativet jag pallade med eftersom (a) orka skruva isär datorerna, och (b) den äldre burken har ingen firewire för externa hårddiskar.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)