webForumDet fria alternativet

"Backupdisk" har ingen volymetikett

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

9 svar · 598 visningar · startad av Melea

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg
Frågan#1

Ohoj!

Jag köpte för ett tag sedan en HP Pavilion DV2065 och allt har funkat utmärkt, och det gör det fortfarande. Men jag känner att det är dags för en ominstallation.
När jag först fick datorn hade jag en extra partition med själva "installations-skivan" på, eller hur man nu ska kalla det. Den har nu dessvärre spårlöst försvunnit, och jag har inte lagt märke till det förrän nu.
När jag kollar i Diskhanteraren (Datorhanteraren) så ser jag att det ligger en partition där, utan någon volymetikett, och jag kan inte tilldela den någon etikett heller.
Är det någon som har en minsta susning av vad jag ska göra för att få tillbaka partitionen?

Stort tack och god jul på förhand!

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Har ett liknande problem med min hårddisk som efter ett intrång av spyware/virus "försvann". Jag hittar den i BIOS samt i Den här datorn/Hantera/Enhetshanteraren när jag väljer Egenskaper.
Hittar du din i BIOS?
Vilka partioner har du?

Har endast "huvud"-partitionen som det är nu, och i BIOS ser jag endast beteckningen på min hårddisk, inte vilka partitioner den har.

Tack för svaret. :)

Du kan kanske se din partition med detta:
START/Kör/cmd
diskpart
list
Sedan kan du välja tre alternativ

När jag skriver list disk hittar den endast 1 disk, vilket stämmer.
När jag skriver list volume hittar den 2 enheter, disken och cd-läsaren.
När jag skriver list partition så säger den att ingen disk är vald. Har testat med list partition disk 0 osv, men det vill sig inte. :(

Jag kan inte kolla det heller eftersom jag inte har nån hårddisk som är partitionerad, tyvärr.

Kolla med din hårddisktillverkare och se om du kan få någon hjälp där.
Jag testar det nu med min hårddisk.

Jupp, tänkte ringa HP, alternativt Microsoft imorgon och kolla om de har någon lösning.
Jag har ju fortfarande kvar CD-nyckeln (på undersidan av datorn) till Windows XP.

Stort tack för all hjälp än så länge!

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Melea skrev:

Har testat med list partition disk 0 osv, men det vill sig inte. :(

Prova " select disk 0 "
Sen kan du köra kommandot " list partition " så borde befintliga partitioner synas.

Partitionsnr: - Typ: - Storlek:
Partition 1 - Primär - 85GB
Partition 2 - Okänd - 7578MB
Partition 3 - Okänd - 1028MB

När jag kollar på partition 3 i diskhanteraren så ser jag att de endast finns 32mb ledigt utrymme, så det måste vara backup disken.
Partition 2 har 7578mb ledigt utrymme.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)