webForumDet fria alternativet

ssh klient

18 svar · 738 visningar · startad av The_Hulk

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Hej!

Har ni tips på en SSH-klient för windows XP där man även kan använda port forwarding/tunneling samt spara användarnamn och lösenord?

putty fungerar bra förutom att jag inte lyckas spara lösenrodet.

/r jag vill inte att lösenordet ska sparas klartext.

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Jag använder SecureCRT. Fast nu när jag kollade så måste man registrera sig för att ladda ner, det kanske man inte orkar. Jag har en äldre verision. Men det är en bra klient!

ok, är den gratis om man registrerar sig?
får kolla på den.

har för mig att jag tittat på den tidigare men att det var en kommersiell produkt.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

varför vill du spara lösenordet, _säkerhets_tänkande_någon_, du kan lika väl köra telnet isf.

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Flyttas från Windows.

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

The_Hulk skrev:

putty fungerar bra förutom att jag inte lyckas spara lösenrodet.

Använd växeln '-pw <passwd>' i "command line" som genväg eller liknande. Vilket innebär att ditt lösen ligger helt oskyddat på datorn. :stud

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

PuTTY (y)

jag ska installera det hos en hos en annan så han kan få en säker uppkoppling till mig men jag vill inte lämna ut mitt eget lösenord, finns inte heller möjlighet att skapa unik användare för andra.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

The_Hulk skrev:

jag ska installera det hos en hos en annan så han kan få en säker uppkoppling till mig men jag vill inte lämna ut mitt eget lösenord

Öh, det är ju just det du gör om du skapar en automatinloggande SSH-klient åt honom.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Kör autentisering med nycklar istället. Han skyddar sedan sin privata nyckel med ett eget lösenord som han måste använda när han loggar in på din server.
PuTTY klarar givetvis av detta.

sgtpepper skrev:

Öh, det är ju just det du gör om du skapar en automatinloggande SSH-klient åt honom.

jag ser det mer som att han kan väldigt lite om datorer och om man kan lägga in lösenordet i klienten så brukar de oftast krypteras så att man inte kan se lösenordet i klartext. sen att man kan använda någon typ att brute force för att knäcka lösenordet ser jag inte om ett problem då han inte vet att det finns.

Oavsett om detta är en bra eller dålig lösning så ville jag bara få reda på någon SSH klient jag kunde använda för det.

Gein skrev:

Kör autentisering med nycklar istället. Han skyddar sedan sin privata nyckel med ett eget lösenord som han måste använda när han loggar in på din server.
PuTTY klarar givetvis av detta.

detta har jag aldrig tittat närmare på, vet inte vad som krävs av mig för att jag ska klara av det.

Ladda ner och kör PuTTYgen.
Öka antalet bitar i nyckeln längst ner och byt typ till DSA om du så vill. Klicka på Generate, kopiera ut det som finns i textboxen högst upp och klistra in i authorized_keys i din hemkatalog på din server under ~/.ssh/
Fyll i ett lösenord (Key passphrase) och klicka på Save private key och lägg den på ett lämpligt ställe.

Öppna PuTTY, skriv in värdnamnet till din Server, fyll i ett lämpligt namn under "Saved Sessions". Klicka på Auth i listan till vänster (Connections > SSH > Auth), och sen Browse, välj den privata nyckeln. Gå tillbaka till Sessions (i listan till vänster) och klicka på Save. Klart!

Tackar, ska ta en titt på det när jag kommer hem.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

The_Hulk skrev:

sen att man kan använda någon typ att brute force för att knäcka lösenordet ser jag inte om ett problem då han inte vet att det finns.

Men... men... ehhhhhhhh... Brute-force? Knäcka? Varför i hela helvetets alla jävlar skulle man behöva knäcka lösenordet? Du har ju skapat en ingång rakt in på din server i och med automatinloggningen, det tar ju bort allt behov av att knäcka ett lösenord.

Jämför med ditt hus: "Hej, hur ser jag till att min granne kan komma in i mitt hus när jag är borta? Jag vill inte att han ska få tillgång till min husnyckel för ve och fasa, vem vet vad han då kan hitta på. Jag funderar på att bygga en stor jävla lucka i fasaden där han kan klättra in, eller kanske en repstege upp till ett olåst fönster. Hur ska jag göra? Men kom ihåg, jag vill under inga omständigheter ge honom dörrnyckeln, då kan han ju ta sig in i huset!!!"

Kuckeliku. Det är så dumt att jag saknar ord, alla ord är borta!

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kör inget annat än putty

samt att inte spara lösen e rätt bra då de vore en säkerhetsbrist att göra det

sgtpepper skrev:

Jämför med ditt hus: "Hej, hur ser jag till att min granne kan komma in i mitt hus när jag är borta? Jag vill inte att han ska få tillgång till min husnyckel för ve och fasa, vem vet vad han då kan hitta på. Jag funderar på att bygga en stor jävla lucka i fasaden där han kan klättra in, eller kanske en repstege upp till ett olåst fönster. Hur ska jag göra? Men kom ihåg, jag vill under inga omständigheter ge honom dörrnyckeln, då kan han ju ta sig in i huset!!!"

Nyckeln kanske går till fler hus? ;)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

att sen att din kompis delar ut din ssh-nyckel på DC++ ... hum.. (y)

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Hoppas det inte är tillgång till ett konto som omfattas av ganska hårda regler som tex på KTH, SU eller annan skola/myndighet ;)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)