webForumDet fria alternativet

CAD-program

7 svar · 411 visningar · startad av Danny

DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg

Hallå!

Jag skulle bara kolla vilket CAD-program ni anser vara bäst.

Jobbar på en teknikutvecklingsavdelning nu och där använder dom Pro/Engineer. I skolan fick dom en 2-poängs kurs i AutoCAD för att det var lite nödvändigt ont nästan. Sedan gick dom över till Solid Works. De ser nästan ner på oss AutoCAD-användare känns det som.

Finns ju en hel hög olika, någon som vet vilket som anses vara "bäst"?

AutoCAD
Solid Works
Pro/Engineer
MagiCAD

osv...

Kan tillägga att dom inte heller verkar gilla Pro/Engineer, men att dom är tvungna att köra det för att ritningar vi får oftast är i det formatet.

Jag tycker det verkar som man mest pekar och klickar i Pro/Engineer, men i AutoCAD kan man ju skriva kommandona vilket jag själv tycker är bra.

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg

Jag har jobbat rättså mycket med AutoCad och stora digitizers. Har också provat på lite Solid Works. Solid Works är otroligt lättarbetat och intuitivt. Men jag är inte tillräckligt erfaren för att utnämna en vinnare bland dem. Båda är bra. ;)

Jaså... ett lättarbetat och intuitivt CAD-program, det låter ju finfint det :) när man ritar i 3D brukar det ju kunna vara långt från intuitivt :)

Ingen som vet något mer om CAD-program?

obelixMedlem sedan sep. 20023 722 inlägg

har bara använt AutoCad och mastercam, och av dessa två så tyckte jag best om mastercam

edit, skrev fel favorit :r

jaså... ok... hmm, aldrig hört talas om mastercam... är iofs inte så insatt i annat än AutoCad själv... kan man rita 3D i mastercam också?

obelixMedlem sedan sep. 20023 722 inlägg

http://www.mastercam.com/

Genererad på 386 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb