webForumDet fria alternativet

Gratis motsvarighet till Windows?

6 svar · 604 visningar · startad av madhatter

madhatterMedlem sedan sep. 2003110 inlägg

Undrar om det finns någon enkel och gratis motsvarighet till Windows? Helst något man kan köra windowsprogram på också! Sist jag kollade på diverse Linux så var det lång ifrån användarvänligt... men det har kanske ändrats nu?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

xfre86 e smidig o går o få o se hut hr du vill typ

testa en livecd me nån dist Dam smal linux e en av dom minsta går o boota på ett 64mb usb minne :P

Kan man köra Windowsapplikationer på det? Jag vill kunna programera i .Net också...

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Flyttas från Windows

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

madhatter skrev:

Kan man köra Windowsapplikationer på det? Jag vill kunna programera i .Net också...

Isf. tycker jag du ska kolla på en linuxdistribution (t.ex. Ubuntu) och Mono vilket gör det möjligt att kompilera och köra .NET-program på de flesta plattformar.

Phorpher skrev:

Isf. tycker jag du ska kolla på en linuxdistribution (t.ex. Ubuntu) och Mono vilket gör det möjligt att kompilera och köra .NET-program på de flesta plattformar.

Kollade upp Ubuntu och det verkar som något för mig! Förlåt min ovisshet nu men kan man köra windows-applikationer (a la .exe) med det?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Kolla på detta:
Freespire från linspire
ReactOS
Annars rekommenderar jag valfri linux-distro med wine och/eller vmware, och som phorpher säger mono för .net-utveckling.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)