webForumDet fria alternativet

Få UltraVNV att fungera

Program & appar

17 svar · 1 219 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Fick nys om ett remote desktop-program vid namn Ultra VNV, som visst ska vara skitbra. Jag tankade programmet och installerade. Har även läst igenom installations/konfigurationsguiden men lyckas fortfarande inte ansluta till min dator från en annan genom en webläsare (som man tydligen ska kunna göra genom att endast slå in ip och port).

Nån som vet vad jag ska göra?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Lite spontana funderingar:

• Har klienterna(dvs datorn/datorerna du ansluter med) Java installerat?
  • Finns det någon brändvägg installerad på servern och/eller klienten?
  • I så fall, har du öppnat rätt portar?

Jag använder f.n. RealVNC men det här verkar ju vara ett mkt trevligt alternativ! (y)

Vet inte ifall Java är installerat på datorn jag försöker ansluta ifrån, men det spelar ingen roll antar jag eftersom jag inte ens når värddatorn. Så det borde ju inte spela nån roll, eller hur?

Brandvägg finns i routern. Men jag har öppat de portar som de vill att man ska ha.

Har du installerat det och fått det att fungera? :)

silfver skrev:

Vet inte ifall Java är installerat på datorn jag försöker ansluta ifrån, men det spelar ingen roll antar jag eftersom jag inte ens når värddatorn. Så det borde ju inte spela nån roll, eller hur?

Brandvägg finns i routern. Men jag har öppat de portar som de vill att man ska ha.

Näe, precis. Når du inte datorn så når du inte datorn. Då spelar det ingen roll om du har Java eller ej, men för att kunna ansluta dig mha en browser kommer du behöva slänga in Java ändå..

Okej, du har öppnat portarna. Bra! :) Men har du pekat om trafiken så att den går mot server/host-datorn? Det kanske är det som ställer till det för dig. Datorn som har VNC-servern installerad bör dessutom ha fast IP, annars kommer du inte kunna nå burken vid ett senare skede då IP-adressen ändrats. Inge Norton eller liknande crap som står ivägen? Det kan inte vara så att du har windows-brandväggen igång? Jag tror att grundinställningen i Windows är satt till aktiv så det gäller att manuellt slå av tjänsten.

Sist men inte minst: ja, jag fick igång programmet. :)
Det var ju inte så många nätverksinställningar att göra. Använd de portarna som programmet föreslår, 5800 och 5900, sedan kan du ändra dem när allt rullar. Troligen är det bara routern/brandväggen som bråkar med dig.

Tack för att du tar dig tid, dAEk^. :bire

Jag har öppnat portarna på samma sätt som jag gjorde med portarna för Windows Remote Desktop. Och jag antar, eftersom XP:s inbyggda fungerar borde ju även detta göra så. Såg dessutom nu att de redan låg inlagda i windows-brandväggen. Förmodligen gjorde lades de till vid installationen.

Ska pröva i morgon igen och se ifall de nya ändringarna gjort någon skillnad. :)

Nemas problemas! Det är kul att kunna hjälpa till. :bire

Glöm inte bort att skriva bara, så att andra kan dra nytta av dina erfarenheter. (gud så lamt det lät) :e

Okay, nu har det gått ett bra tag sedan jag senast hade tid att försöka. Men nu sitter här igen och förbannar mig över djävulskapet. x( :e

Så här är det. Jag har öppnat portar och allt som behövs på precis samma sätt som jag gjort för Windows Remote Desktop.

• Portarna är öppnade i brandväggen.
  • Portarna är öppna i Windowsbrandväggen också.

Vad mer måste göras? :( Alltså. Ska det räcka med att skriva in ip:t i webbläsaren?

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Ultra VNC och real VNC fungerar bra. Se till att köra den senaste versionen då den näst senaste hade en tokstor säkerhetslucka (vem som helst fick ansluta sig utan lösenord).

TCP:5900 är den enda porten som behöver vara öppen i din brandvägg för att köra applikationen. Jag rekommenderar dig att använda den.

Vill du köra webläsarversionen så ska du verifiera att "Enable JavaViewer (Http Connect)" är ikryssad. Detta är den default. Portnummer för att köra http varianten är TCP:5800

Ja, det räcker med att skriva IPnummret i webläsaren/applikationen.

Kontrollera att VNC tjänsten eller VNC server applikationen är startad (liten ikon brevid klockan).

silfver skrev:

Kör det på > 70 datorer...

RED... Verifierade precis att det räcker med att släppa igenom TCP:5800 för att ansluta sig mot en annan XP dator. Har du inte Java installerat så poppar det upp en fråga som frågar om du vill installera det.

Syntax för att ansluta dig är tex: http://10.10.10.10:5800/

Serverapplikationen är startad. Jag installerade VNC på laptopen också för att se ifall jag kan nå datorn genom VNC Viewer. Det verkar fungera. Jag kommer fram till en "Authentication"-ruta. Men där får slår jag in fel lösenord. Ska jag fylla i mitt vanliga windowslösenord? Hm. Har samma lösenord där som det jag fick fylla i VNC Server...

r/ Har även fått den webbaserade versionen att fungera. Hade nog bara glömt lägga till mitt användarnamn i den där listan. Men jag kommer fortfarande inte längre än till inloggningsrutan. :l

Det finns stöd för AD integrering men jag brukar slå av det. Blir bara onödigt krångligt.

Dubbelklicka på VNC ikonen nere vid klockan (på VNC servern) och kryssa bort "Require MS logon".

Det lösenord som du anger i "VNC Password"-fältet är det som du ska ange vid anslutning till VNC-servern.

Efter det så behöver du eventuellt låsa upp eller logga in i remotedatorn.

Tänk på att VNC i sig är osäkert. Se till att ha remotedatorerna utloggade eller se till att de har en skärmsläckare som låser datorn när den inte används.

Ja, men tack! Nu fungerar det. Sitter över VNC nu. :) Ska fixa lite småinställningar nu bara. :) Sweet!

I tidigare versioner kunde man sätta olika lösenord på "current user" och "current machine" i registret. Det var då knepigt att ändra lösenordet i gränssnittet... Tror att det är fixat nu, men annars finns det registerhack som nollställer det hela.

Om du loggar in i datorn som du ska ansluta dig till så bör det vara det lösenordet som du anger enligt ovan.

Nu ska jag gå hem och laga mat. Lycka till!

Finns det nåt sätt att köra programmet i helskärm som anpassar sig efter skärmens storlek? Ungefär så som windows rdp gör. :)

Väl ansluten, dubbelklicka på den övre fönsterlisten i Ultra VNC så ska det fungera liknande RDP.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Har sökt men inte funnit, så jag hijackar denna tråd...

I nån av pc-tidningarna som finns så tipsades det om ett liknande program för att fjärrstyra en annans dator. Det goa med detta program var att det var anpassat för att hjälpa sina datoromogna släktingar...

Man kunde alltså skicka iväg programmet (via USB-pinne, MSN eller mail) och be dem dubbelklicka. Programmet installerade sig och startade upp. Sen skulle det i princip visa vilket IP-nummer som, säg svärmor, sitter på och automatisk ställa in hela burken på att koppla upp sig (typ, öppna portar?). Jag kunde då knappa in numret och sedan var det bara att köra.

Jag kommer inte ihåg vad programmet hette, inte heller vilken tidning som tipsade.
Är det någon som känner till ett sådan program?

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

DanneSt skrev:

Är det någon som känner till ett sådan program?

Tror inte detta är exakt vad du söker men hade samma scenario som du, en som inte kunde något alls gällande datorer och behövde hjälp och hittade då TeamViewer. Inte använd programmet på ett tag så minns inte till 100 hur det fungerar men på ett ungefär.

Du installerar Serverdelen på din dator och skickar iväg en fil på några hundra KB bara till personen vars dator du ska styra. Den får upp sitt IP och ett password. Du skriver in det i din serverdel och du får kontroll över personens dator. Inga inställningar i router eller något sådant behövs. (y)

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Ser ut som att det är precis detta jag söker!!
Kanon, tack tillmar! Ska genast testa detta på svärmors burk imorgon! :)

Måste bara göra lite gratis reklam för en annan produkt (som är gratis!) och som fungerar hur bra som helst.

https://www.LogMeIn.com

Fungerar ungefär som VNC men du accessar alla datorer via din webläsare. Är ni som jag, en datanisse, som blir uppringd och utnyttjad av alla bekanta så är LogMeIn en toppentjänst. Efter du har loggat in på websidan ser du en lista på alla datorer som du har aktiverat logmein på. Du ser status på dem och kan accessa dem som med vnc eller liknande fjärrstyrningprogram.

I och med weblösningen så behöver man inte krångla med brandväggsregler heller.

Jag har kört VNC, Ultravnc, Messenger, Team Viewer osv... Har skippat alla och standardiserat på denna lösning nu. :)

silfver skrev:

Finns det nåt sätt att köra programmet i helskärm som anpassar sig efter skärmens storlek? Ungefär så som windows rdp gör. :)

Den skalar även fönstret ganska snyggt i webläsaren ;)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)