webForumDet fria alternativet

klämma in Ubuntu på samma burk??

Program & appar

2 svar · 245 visningar · startad av Auxe

Medlem sedan apr. 2006135 inlägg
Frågan#1

Hej!

Nu är det dax att omformatera disken snart.. (kör win xp pro sp2) och funderar nu på att KANSKE klämma in Ubuntu på en egen partition (!?) i samband med detta .. är lite små sugen att köra lite mer Ubuntu (är ganska grön på linux och väljer därför Ubuntu som många rekommenderar som en hyffsad nybörjar-dist)

Har bara en dator, men vill som sagt gärna använda bägge av dessa operativ system...

Erfarenheter???

Synpunkter???

TIPS! (innan jag gör något förhastat!) :D

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Installera Windows först. Därefter Ubuntu. Jag har för mig att Windows fortfarande är kinkigt och inte tar hänsyn till om det finns några andra OS installerade. Det var så på OS/2-tiden i alla fall och jag vill minnas att jag läste nånstans att det är likadant fortfarande. Ubuntu tillåter det däremot och ger dig möjlighet till Dual Boot.

Ett tips kan ju vara att prova med live-CD:n först, dvs du bootar upp Ubuntu från CD utan installation. På så vis kan du se att den hittar all hårdvara och att det funkar.

Själv kör jag Kubuntu på min bärbara. Enbart. Hade inget behov av att ha kvar Windows, så det rök.

Förresten, vad det gäller partitioner. Lämna en del av hårddisken opartionerad så tar Ubuntu hand om det under installationen. Om du vill kunna dela filer mellan OS:en bör du ha en FAT32-partition också.

Medlem sedan apr. 2006135 inlägg

tydal skrev:

Ett tips kan ju vara att prova med live-CD:n först, dvs du bootar upp Ubuntu från CD utan installation. På så vis kan du se att den hittar all hårdvara och att det funkar.

Precis vad jag gjort ett slag nu.. och vill gärna installera skarpt så att säga =)
Men.. är som sagt beroende av Windows.. blivande .NET utvecklare och allt... (MONO iofs.. men men ..)

tydal skrev:

Själv kör jag Kubuntu på min bärbara. Enbart. Hade inget behov av att ha kvar Windows, så det rök.

Kubuntu verkar väldigt schysst... skall nog faktiskt prova det jag med! ;)

tydal skrev:

Förresten, vad det gäller partitioner. Lämna en del av hårddisken opartionerad så tar Ubuntu hand om det under installationen. Om du vill kunna dela filer mellan OS:en bör du ha en FAT32-partition också.

Super bra tips!

Tack för ditt svar!

Mvh Auxe

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)