:)
Jag håller med dig i stora stycken, men inte i allt... Det du skriver om lagstiftningen är säkert helt korrekt, jag ar dock inte tillräckligt insatt för att kommentera det.
Dubbelmoral, ja det kan man tycka. Alla människor har väl någon form av dubbelmoral, eller åsikt om vilka lagar som passar en själv bäst. Tex bryta mot hastighetsgränser eller kopiera musi eller något annat. Grundläggande tycker jag det är fel att själv kunna välja vilka lagar man vill följa och vilka lagar man tycker odet är okej att bryta mot. Dock tror jag vi människor gör det lite till mans. Jag tror inte ett demokratiskt samhälle byggs under förutsättningarna att alla får välja vilka lagar de tycker är okej...
I detta fallet när det gäller "piratkopiering" av musik tycker jag det blivit helt snett. En nöjesindustri som inte har förmågan att möta framtidens krav på tillgänglighet och nya medier, utan är så enormt konservativa och målar upp skräckscenarion som det inte finns någon sans i. Å andra sidan finns det krafter som menar att allt på nätet är gratis och bara är att ladda hem och stjäla upphovsrättsskyddat material...
Jag vet inte .... men jag står väl någonstans mittemellan... Som det var "förr" att man kunde spela in ett "blandband" och ha på festen eller ge till sina närmasta släktingar var väl helt okej. Vi betalar väl en kassettavgift för det även idag på cd och dvd media??? Eller har jag fel?
Nu går tongångarna att man kan göra en "digital perfekt kopia" och det kunde man inte förr med vinyl och kasettband. Det intressanta är att nästan all piratkopiering handlar om kraftigt reducerat material... Dvs inte alls en perfekt kopia, utan något jävla skräp som knappt går att se eller lyssna till. Även om försäljare på Siba eller onoff säger att det är "cd-kvalitet" på en mp3-spelare, så är det inte det! Det är näst intill skräp, som på sin höjd kan lyssnas på i portabla spelare eller på en rejäl fyllefest där man förespråkar smidighet.
Musik och film är mina stora intressen i livet. Jag köper dvd och cd för några tusen i månaden går mycket på bio och konserter. Att jag inte har rätt att göra en cd-skiva med blandade låtar eller en kopia för att ha i bilen är enligt min mening fullständigt fel. I detta fallet, som tråden egentligen handlar om, vill jag kunna lyssna på en låt i min mp3-spelare eller i min CD-spelare men det får jag inte... Trots att jag köpt dvd:n!!!
Detta är fel! Det kanske är så att vi som faktiskt betalr för vår musik mer måste visa vårt missnöje. Vi får en kass produkt som vi batelar dyrt för!
Att göra som du föreslår funkar inte för mig. I så fall får jag sluta kopa mina favoritartisters skivor, och det vill jag inte!
I grunden tycker jag det är fel att själv välja vilka lagar som man vill följa, men i det här fallet tänker jag göra det ändå.... Det skadar ingen, ingen dör. Det betyder bara att jag kan lyssna på den musik jag köpt var jag vill, vilket jag faktiskt anser att jag har rätt till (även om jag vet att jag inte har det.. ;) ).
Man kan kalla det DUBBELMORAL!
Mvh
Henrik