webForumDet fria alternativet

Skapa mp3/wav-fil av ljud från en dvd

Program & appar

11 svar · 717 visningar · startad av devotion

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag har en DVD Som innehåller en riktigt cool mix på en låt. DVS ingen video utan bara ett "audio-spår" Jag skulle vilja göra om denna till wav eller mp3 för att kunna lyssna på den utan att behöva köra dvd-skivan...

Skivan är John the revelator/Lillian med Depeche Mode

Hur kan man göra för att "lyfta ut" ljudet frånb en dvd-skiva??

Går det?

Mvh
Henrik

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Vad är den i för format nu då?

Wavelab eller Soundforge borde kunna fixa biffen.

Josef skrev:

Vad är den i för format nu då?

Wavelab eller Soundforge borde kunna fixa biffen.

Ja, den är väl i "DVD-format" Jag vet inte...

Mvh
Henrik

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Du kan ju se formatet om du öppnar dvd:n och kollar filändelsen etc.

Men.... Jag kanske inte är med...

Det finns ju inga audiospår på en DVD-skiva... Är det inte bara *.VOB typ?

Mvh
Henrik

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Tyvärr är det numera olagligt att göra det du vill göra. Det är även olagligt att tillhandahålla program för ändamålet. Att berätta hur man gör borde inte vara olagligt, men det är osäkert, eftersom det är olagligt för dig att följa instruktionerna och då kanske det kan klassas som ett medhjälpsbrott.

Men, gahhhh!

Hela denna lagstiftningen suger... kraftfullt...

Jag kanske ska köpa ett kassettband och spela in med en kassettbandspelare som jag ställer vid högtalaren.... För det är väl inte olagligt??

Jag har inte laddat hem en enda låt, eller film, utan köpt allt. Det enda jag vill göra är att kunna lyssna på den låten jag köpt utan att behöva starta dvd-spelare och projektorn....

Henrik

devotion skrev:

Hela denna lagstiftningen suger... kraftfullt...

Jo, milt sagt.

devotion skrev:

Jag kanske ska köpa ett kassettband och spela in med en kassettbandspelare som jag ställer vid högtalaren.... För det är väl inte olagligt??

Inte än, men tekniken finns redan att göra så att kassettbandspelare och annan inspelningsutrustning i realtid analyserar ljudet de hör, och om de upptäcker att det kommer från en skyddad inspelning (cd, dvd, radio m.m.) så vägrar de att spela in.

I USA försöker skiv- och filmindustrin ivrigt göra det olagligt att sälja inspelningsutrustning utan denna funktion.

devotion skrev:

Jag har inte laddat hem en enda låt, eller film, utan köpt allt.

Och nu får du stå ditt kast. Köper man så får man ingen frihet. Folk som laddar ner gör det ju inte bara för att det är gratis. Många skulle betala för sig om de fick. Men skiv- och filmbolagen vill inte. De vill inte sälja musik och film i ett format som du kan lyssna och titta på som du vill. De vill behålla kontrollen.

Tyvärr får de majoriteten av politikerna med sig, för de säger att om de inte får igenom lagen så blir det slut på nöjesindustrin. De hotar med att de behöver ha de här tokiga lagarna för att kunna fortsätta sälja film och musik.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

men hur som helst, det finns program som bara snor ljudet och komprimerar direkt till mp3, skitbra, tror jag använde detta program:
http://www.imtoo.com/dvd-audio-ripper.html

Danny skrev:

men hur som helst, det finns program som bara snor ljudet och komprimerar direkt till mp3, skitbra, tror jag använde detta program:
http://www.imtoo.com/dvd-audio-ripper.html

Det var nog programmet jag letade efter... :D

Nu kanske det jag ska göra ligger utanför lagen, men i det här fallet så ger jag fan i det... Jag tycker varken film eller musik är något man bara kan ladda hem hur som helst utan att betala för sig. Men när de som köper sina filmer och cd-skivor ska betala det med höga priser, inkompabilitet med vissa cd-spelare, fulprogram som installeras på datorn mm får det vara nog! Dags för lite civil olydnad... ;)

//Henrik

devotion skrev:

Nu kanske det jag ska göra ligger utanför lagen, men i det här fallet så ger jag fan i det...

Ja, det är piratkopiering. Jag tycker det är lite dubbelmoral att vara för det under vissa omständigheter och mot det i andra. Bara för att du har betalat lite grann så ger det inte dig rätt att göra vad som helst. Du har bara betalat för dvd-skivan. Att ta ut ljudet är stöld. Du har inte betalat för en cd-skiva. Du respekterar inte upphovsrätten.

Ska man hårdra så är det så. Men folk har faktiskt blivit fällda för att ha tillverkat program som det du fick förslag om ovan. Folk har blivit fällda för att ha länkat till den typen av program. Lagen ser allvarligt på det. Bodström anser att den paragrafen är fundamental i dagens digitala samhälle och drar sig inte för att kalla personer som du för tjuvar.

Så, det är inte bara jag som hårdrar.

Personligen tycker jag inte man ska köpa en produkt om man inte går med på villkoren. Det är bästa sättet att visa sitt missnöje. Vill de inte ha dig som kund, så var inte kund! Att sedan ladda ner produkten utan att betala, det är civil olydnad. Det är dock inget jag förespråkar utan jag är hellre utan, eller rättare sagt, jag väljer andra produkter.

:)
Jag håller med dig i stora stycken, men inte i allt... Det du skriver om lagstiftningen är säkert helt korrekt, jag ar dock inte tillräckligt insatt för att kommentera det.

Dubbelmoral, ja det kan man tycka. Alla människor har väl någon form av dubbelmoral, eller åsikt om vilka lagar som passar en själv bäst. Tex bryta mot hastighetsgränser eller kopiera musi eller något annat. Grundläggande tycker jag det är fel att själv kunna välja vilka lagar man vill följa och vilka lagar man tycker odet är okej att bryta mot. Dock tror jag vi människor gör det lite till mans. Jag tror inte ett demokratiskt samhälle byggs under förutsättningarna att alla får välja vilka lagar de tycker är okej...

I detta fallet när det gäller "piratkopiering" av musik tycker jag det blivit helt snett. En nöjesindustri som inte har förmågan att möta framtidens krav på tillgänglighet och nya medier, utan är så enormt konservativa och målar upp skräckscenarion som det inte finns någon sans i. Å andra sidan finns det krafter som menar att allt på nätet är gratis och bara är att ladda hem och stjäla upphovsrättsskyddat material...

Jag vet inte .... men jag står väl någonstans mittemellan... Som det var "förr" att man kunde spela in ett "blandband" och ha på festen eller ge till sina närmasta släktingar var väl helt okej. Vi betalar väl en kassettavgift för det även idag på cd och dvd media??? Eller har jag fel?

Nu går tongångarna att man kan göra en "digital perfekt kopia" och det kunde man inte förr med vinyl och kasettband. Det intressanta är att nästan all piratkopiering handlar om kraftigt reducerat material... Dvs inte alls en perfekt kopia, utan något jävla skräp som knappt går att se eller lyssna till. Även om försäljare på Siba eller onoff säger att det är "cd-kvalitet" på en mp3-spelare, så är det inte det! Det är näst intill skräp, som på sin höjd kan lyssnas på i portabla spelare eller på en rejäl fyllefest där man förespråkar smidighet.

Musik och film är mina stora intressen i livet. Jag köper dvd och cd för några tusen i månaden går mycket på bio och konserter. Att jag inte har rätt att göra en cd-skiva med blandade låtar eller en kopia för att ha i bilen är enligt min mening fullständigt fel. I detta fallet, som tråden egentligen handlar om, vill jag kunna lyssna på en låt i min mp3-spelare eller i min CD-spelare men det får jag inte... Trots att jag köpt dvd:n!!!

Detta är fel! Det kanske är så att vi som faktiskt betalr för vår musik mer måste visa vårt missnöje. Vi får en kass produkt som vi batelar dyrt för!

Att göra som du föreslår funkar inte för mig. I så fall får jag sluta kopa mina favoritartisters skivor, och det vill jag inte!

I grunden tycker jag det är fel att själv välja vilka lagar som man vill följa, men i det här fallet tänker jag göra det ändå.... Det skadar ingen, ingen dör. Det betyder bara att jag kan lyssna på den musik jag köpt var jag vill, vilket jag faktiskt anser att jag har rätt till (även om jag vet att jag inte har det.. ;) ).

Man kan kalla det DUBBELMORAL!

Mvh
Henrik

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)