Hejsan,
jag funderar allvarligt på en flytt över till Ubuntu nu under sommaren, och min mor kände sig lite intresserad av den idén med. Det enda kruxet som står i hennes väg är att hon spelar Sims 2, och det verkar inte finnas stöd för det ännu, varken av Wine eller Cedega.
Så jag funderar lite, jag har hört då och då om VM-Ware, utan att riktigt förstå vad det är, mer än någon form av os-virtualisering.
Skulle det vara möjligt att under Linux via VM-Ware köra Windows, så att hon kan spela sitt Sims 2?
Rent praktiskt sett borde ju hela processen (om det nu fungerar som jag tror att det gör) bli lite "laggig" så skulle det gå att spela alls? (Det kanske beror till viss del på hårdvaran, men rent generellt sett, för hennes dator är varken det svagaste eller starkaste i existens idag.)
Och då jag gjorde en snabb visit hos VM-Wares hemsida igår så kunde jag inte riktigt bli klok på betalningsformen, är det en klumpsumma, och eventuella patchar på nuvarande version får man gratis (och köper nya version, eller uppgraderar för billigare peng) eller är det någon form av abbonemang?
Till sist vill jag ta tillfället i akt att önska er alla en travlig sommar :)
Hej Hej :)
Ville helst av allt komma undan dualboot då det är lite tidsödande att starta om i för det tillfället "rätt" os för at tkunna utföra vilken syssla det nu är, men jag var lite rädd för att det skulle bli laggigt, och Sims 2 kräver DirectX 9c så det lär ju inte vara i stil med "Kungen" ;) Jag får kolla lite närmare på Wine, men det lutar väl ändå åt dualboot då.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att installera Ubuntu och Windows på varsin partition, dual-boot. Sedan kan du välja mellan att köra dual-boot eller att köra ubuntu i VMware under Windows. En och annan omstart kanske det lär bli, men du kan iaf få en känsla för hur Ubuntu funkar som dist.
Njae för egen del så börjar jag redan bli rätt bekant med Ubuntu då jag haft det på min laptop nu sedan i februari, dualboot lär det nog få bli, men primärsyftet med bytet var att bli av med Windows då min mor också börjat störa sig på oväntade/oönskade /oförklarliga krascher. Det enda kruxet var ju just att Sims2 inte verkar direkt stabilt nog att köras under Linux ännu, varpå för hennes del en dualboot ser ut att vara det enda realistiska alternativet.
MVH Patrik
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9