webForumDet fria alternativet

Windows 2003 och Ljud

5 svar · 343 visningar · startad av MartinDahl

MartinDahlMedlem sedan apr. 20057 inlägg

Hej där!

Sitter och tråcklar med Windows 2003 här och försöker få mina ljudkort att fungera.
Båda ljudkorten är installerade och finns med i Enhetshanteraren samt i Hårdvara under Sound i Kontrollpanelen.

Nu är problemet. Jag kan inte använda ljudkorten. De enda ljudkorten som finns med i listan över olika Uppsplenings och inspelningsalternativ är Microsoft RPM.

Behöver man aktivera något för att ljudet ska fungera?

antipentAMedlem sedan maj 2006296 inlägg

Ja.

I services.msc (starta via win+r eller kontrollpanelen->tjänster) har du Windows Audio. en ska vara på automatisk start.

Och om det ändå inte fungerar vill jag gärna veta om jag behöver installera någonting annat. Windows Audio är på Automatic och Started.

Om windows audio är igång behöver du bara installera (om) drivrutinerna.
Det hjälper inte (alltid) att du har installerat drivrutinerna när windows audio var avstängt.

Poängen är att det var igång även innan jag gjorde någonting... Men jag provar. Anta att det inte fungerar, fler ideér?

Avinstallera dem helt och gör om...
Installera ett i taget (det kan hända att de krockar).
(alltså... helst bör du bara ha ett kort i datorn när du börjar installera och stoppa i det andra när det första redan funkar. Större sannolikhet att det blir bra då.)

Eventuellt är det fel på ett av korten eller båda korten, men det är rätt ovanligt.
I princip alla som går över från xp till 2k3 har problem med ljudet, och i 100% av fallen jag stött på hittills har problemet berott på Windows Audio. Det är disabled som default nämligen, vilket gör att ljudkortens drivrutiner inte blir ordentligt installerade.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)