webForumDet fria alternativet

Musikprogram

17 svar · 1 300 visningar · startad av Jonteweb

JontewebMedlem sedan maj 20064 inlägg

Jag undrar om det finns något program där man kan skapa musik(techno)?..måste vara för mac

bassebhuMedlem sedan nov. 20014 028 inlägg

Logic PRO eller lillebror Logic Express är ett av de bättre programmen till mac. Om du inte ska mixa i surround och inte behöver tjogvis med bussar och enormt många kanaler så räcker Express alldeles utmärkt. Är du student så får du dessutom 50% rabatt på apple store.

Mad MonkeyMedlem sedan jan. 2006211 inlägg

REASON 3.0

REASON 3.0
Sök på nätet eller pröjsa ca 4 lax.
Brukar leka lite själv med Reason och det är rätt skoj.
Uppbygt som ett rack där man kan stoppa in olika Synthar, trummaskiner, effekter, loopmaskiner, mixers m.m.
Massvis med ljud, instrumentsamples och effektljud.
Genom att shifta med TAB kan du även se baksidan med alla sladdar
och koppla om själv. T.ex köra ena kanalen genom ett delay och den andra
genom en Chorus eller Phaser. Precis som om du hade riktiga synthar och effekter fast utan allt sladdtrassel.
Har du en gura kan du spela in ett riff med t.ex audacity (gratis tror jag)
och exportera den som wav och plocka upp den i trummaskinen och sen
kanske lägga på nån effekt eller så.
Ganska enkelt att i efterhand t.ex pitcha ljuden och styra andra egenskaper
under låtens gång, dvs automatisera t.ex attack, decay, sustain, release
för att nämna några av säkert hundra olika
Kan även styra andra via midi.

vispa ihop en liten snutt HÄR

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Mad Monkey skrev:

Genom att shifta med TAB kan du även se baksidan med alla sladdar och koppla om själv.

Japp, en av de viktigaste funktionerna! Bra att du nämnde!

Mad Monkey skrev:

fast utan allt sladdtrassel.

Du skulle se mina låtar, sladdtrassel finns även i den virtella världen! :D

Mad Monkey skrev:

Har du en gura kan du spela in ett riff med t.ex audacity (gratis tror jag)
och exportera den som wav och plocka upp den i trummaskinen och sen
kanske lägga på nån effekt eller så.

Eller hosta upp 3k för ReCycle som låter dig hantera loopar bättre.

Mad Monkey skrev:

vispa ihop en liten snutt HÄR

Dr.Rex is teh shit!

Så här kan Reason också låta: http://localhosted.net/~nitro2k01/mp3/Swine_vs_pearls_final.mp3

Mad MonkeyMedlem sedan jan. 2006211 inlägg

nitro2k01 skrev:

Så här kan Reason också låta: http://localhosted.net/~nitro2k01/mp3/Swine_vs_pearls_final.mp3

Jösses !! tur jag inte tog nåt LSD :)

Jag använder LSD också. Nej inte det LSD... Utan Little Sound Dj.

Reason är ett pajas-program jämfört med Logic, men det har sitt syfte om du ska arbeta mycket med loopar, programmera beats med lysande knappar och lätt vill göra musik utan att göra så mycket råmaterial själv. Fast om du inte tänker utnyttja Reason till annat än loop-stapleri så kan du lika gärna kolla in eJay eller FL Studio/FruityLoops till troligen billigare pengar.

Kör du PC så är Cubase såklart ett alternativ. Det jobbar för övrigt fint tillsammans med Reason via ReWire om man vill dra nytta av det bästa från båda.

Du kan även kolla in Ableton Live, Sonar/Cakewalk och Digital Performer.

JosefMedlem sedan mars 20023 123 inlägg

Flyttas från Musik, TV & Film.

(Passade även på att dra ihop särskrivningen i rubriken. ;))

bassebhu skrev:

Reason är ett pajas-program jämfört med Logic, men det har sitt syfte om du ska arbeta mycket med loopar, programmera beats med lysande knappar och lätt vill göra musik utan att göra så mycket råmaterial själv. Fast om du inte tänker utnyttja Reason till annat än loop-stapleri så kan du lika gärna kolla in eJay eller FL Studio/FruityLoops till troligen billigare pengar.

Hmm, den här diskussionen har vi haft förut minsann!
Pajas-program är nog fel att säga. Bara för att man kan stapla loopar enkelt i Reason (Vilket man inte kan i Logic??) så betyder inte att man måste arbeta så. Jag använder Reason för att den har en kraftfull sequencer, kraftfull syntes (Och unik iom Malström) och för att det går att skapa kedjor av effekter. Att knapparna på Redrum är lysande beror på att man vill få en trummaskinstouch över det hela. Reason's mål var aldrig att konkurrera med den akustiske trummaren. (Även Propellerheads har släppt ett antal fina akustiska trum-refills)
Programmen vänder sig till olika målgrupper. Reason vänder sig till elektroniska musiker medan t ex Logic vänder sig till mer traditionella musiker.
Så, nej, Reason är inte rätt program för gitarristen som vill spela in sin gura och lägga på sång.
Ang Fruityloops kan jag övrigen meddela att det, trots namnet, inte är något lek-/loopstaplingsprogram i klass med eJay. Det är inte upplagt preics som t ex Cubase, men från det lilla jag har använt FL så kan jag säga att det är betydligt mer kraftfullt än så.

Faktum är att man faktiskt kan stapla loopar enkelt i Logic. Det finns, som du kanske känner till, till och med en hel loop-kategori där välkatalogiserade apple loops samlas tillsammans med ens egna loopar/andra bibliotek. Att sedan använda arrange-fönstret till att bygga med dessa är nog lika logiskt som i Reason. (Har vi även haft den här diskussionen förut? :e ). Men det är väl som du säger. Olika ändamål. Hade du ställt programmen mot varandra utan instrument/pluggar/effekter och bibliotek etc, så är jag övertygad om att mer kraft finns i Logic. Å tredje sidan så finns det inte många refills som kommer i närheten av de stora AU-pluggarna, så att säga att elektronisk musik kan göras bättre med Reason håller jag inte med om.

Jag gjorde mig nu påmind om att han sa mac, så mitt föregående inlägg kan bantas till:
Välj Logic eller Reason och överväg Cubase (då Cubase inte alls är dåligt och enormt utbrett eftersom det används på både mac och pc). Är du nybörjare och nyligen köpt en mac och fått med GarageBand så kan du först spana in det. Det är en überbantad version av logic, med väldigt demonstrativt konstruerade funktioner.

Vi fick inte veta så mycket om vilken nivå det handlar om. Ska du spela in audio och använda mycket mjukvaruinstrument – välj Logic. Ska du använda mycket loopar och "skapa musiken med musen" eller ev. en midi-kontroller – välj Reason.

CatZMedlem sedan jan. 20022 341 inlägg

nitro2k01 har helt rätt i det han säger. Både Reason 3 och Fruity Loops är ordentligt kraftfulla program som är riktade till totalt olika målgrupper. Båda programmen är i princip obegränsade i vad som går att skapa med dem.

Jag har gjort några riktigt sköna låtar i båda. Låtar som mina vänner faktiskt spelat på klubbar och fester för de gillat antingen beatet eller melodin ;)

Jag är helt insnöad på elektronisk dansmusik och har ofta kombinerat fruity och reason. Men det går faktiskt göra allting med bara ena programmet om man är duktig.

Logic kan jag inte säga nåt om, det har jag inte använt.

Cubase är ett helt otroligt program men helt åt h-vete om man vill skapa elektronisk dansmusik. Det går men det är riktat främst åt arrangörer osv som behöver använda sig av ett program som kan skriva ut noter osv :) (Cubase är större än så men men)

JosefMedlem sedan mars 20023 123 inlägg

CatZ skrev:

Cubase är ett helt otroligt program men helt åt h-vete om man vill skapa elektronisk dansmusik. Det går men det är riktat främst åt arrangörer osv som behöver använda sig av ett program som kan skriva ut noter osv :) (Cubase är större än så men men)

STOPP OCH BELÄGG!!!
Vad är de du säger? Åt h-vete när man gör elektronisk dansmusik? Riktat åt arrangörer? Du kanske borde använda Cubase lite mer innan du gör sådana uttalanden. ;)

Jag har då inte stött på någon genre som man INTE kan göra i Cubase. Det ända jag kan tänka mig som är till fördel för Reason när det gäller skapandet av dansmusik är att större andel av preseterna för effekter och synthar är mer anpassade för den typen av musik. Någon som har en annan infallsvinkel?

bassebhu skrev:

Faktum är att man faktiskt kan stapla loopar enkelt i Logic. Det finns, som du kanske känner till, till och med en hel loop-kategori där välkatalogiserade apple loops samlas tillsammans med ens egna loopar/andra bibliotek. Att sedan använda arrange-fönstret till att bygga med dessa är nog lika logiskt som i Reason.

Där ser man, jag har ju inte åprövar Logic själv så... Du verkade ju iaf vilja påskina att de flesta inte använder Logic för loopstaplande. Något som jag gillar med Reason är att man kan kasta om de olika slice:arna av en loop, och på så sätt få ett helt nytt ljud.

bassebhu skrev:

(Har vi även haft den här diskussionen förut? :e ).

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=82670

bassebhu skrev:

... så att säga att elektronisk musik kan göras bättre med Reason håller jag inte med om.

Det var egentligen inte det jag menade, utan att det är elektroniska musiker som är reason's målgrupp.

bassebhu skrev:

Ska du använda mycket loopar och "skapa musiken med musen" eller ev. en midi-kontroller – välj Reason.

Btw... Hur starkt är Logic när det gäller MIDI-kontrollbarhet? Går det enkelt att kontrollera olika parametrar? Går det att styra saker direkt för t ex liveframträdanden? (Jag frågar eftersom jag inte vet.)

nitro2k01 skrev:

Btw... Hur starkt är Logic när det gäller MIDI-kontrollbarhet? Går det enkelt att kontrollera olika parametrar? Går det att styra saker direkt för t ex liveframträdanden? (Jag frågar eftersom jag inte vet.)

Tidigare hade jag ett masterklaviatur vid namn M-Audio Keystation Pro 88

Om du klickar upp bilden där så ser du att den förutom pitch/mod wheels även har en transport-bar till vänster så att man kan styra play/stop/rec/rew/forw-funktionerna direkt på klaviaturet. Vidare så har du en hel equalizer-del och faders för x antal kanaler där man kan styra volym, pan etc etc. Man kan tilldela knapparna hur man vill och koppla det till mixern i logic eller vad man nu vill kunna styra. Mycket finns alltså direkt på det klaviaturet. Det funkar liknande med många andra klaviatur och midi-kontrollers, omän inte lika många funktioner.

Dock så måste det ha varit en gitarrist eller nåt som har byggt klaviaturet eftersom det nästintill var ospelbart för mina ändamål. De vita tangenterna är 2-3mm högre än vanligt och de svarta lägre. Det är inte alls någon vidare tyngd i dem för att kallas vägda. De känns plastiga och är sladdriga. Men det som var helt avgörande för att jag lämnade det klaviaturet var för att det fanns ett en gräns så att om man stegvis tryckte hårdare och hårdare på tangenten så blev velocity-skillnaden helt plötsligt enorm vid en viss tyngd. Toner stack ut lite här och där när man spelade. Än vilken känslighet man har i fingrarna så är det alltså i princip omöjligt att undvika det här hacket. Jag har provat flera sådana klaviatur så det var inte ett enstaka fabriksfel och jag provade alla velocity-inställningar som fanns.

Det var inte meningen att det skulle bli en rescension, men eftersom jag tog det som exempel på midi-kontroller så ville jag även lägga in nackdelarna eftersom jag blev djupt besviken på klaviaturet. Ska man spela pads och lägga mattor är det väl hyfsat ok, eller om man ska spela trumkomp och ackord som i princip håller samma dynamik. Sen beror det på om man behöver ett fullskaligt vägt klavitur över huvud taget. Jag är pianist så nåt annat är otänkbart för mig.

Dock ska tilläggas att det inte bara i Logic finns sådana möjligheter att styra mixer/transport/effekter/kanaler/program etc. De flesta sådana midi-kontrollers ska fungera liknande med Cubase, Digital Performer etc.

Hmm, själv får jag leva med en billig men palstig Radium 49... Jag har tyvärr inte haft glädjen att spela på ett klav med vägda tangenter, men när jag skaffade min Radium så blev jag irriterad på att jag inte var någon tyngd i tangenterna. Ett tiktigt piano är fortfarande att föredra, (För att spela oelektriskt) men jag kan inte komma åt mitt för tillfället.

Fast min fråga var egentligen mer hur väl man kan kontrollera enskilda instrument i Logic.

Tja, det är nog fullt möjligt att ställa in det så att du förutom volym/pan, effekter och nivåer och det vanliga kan styra en synths kurvor. Det är inget som jag har haft behov av än, men det är helt klart intressanta möjligheter.

I dagsläget så sitter jag på ett Casio PX-310-klaviatur utan några kontroller alls förutom ett anslagskänsligt klaviatur. Det finns inte ens pitch/mod-wheels. Student som jag är så gick jag ut och provade ett 20-tal olika (fullskaliga) klaviatur för att få det bästa för pengarna. Min budget var på 7000kr. Samtliga kontrollers som var gjorda som midi-kontrollers föll på klaviaturets egenskaper. Tråkigt nog. Jag fastnade för Casios budget-stage-piano för att tangenterna var hästlängder bättre än de övriga. Sedan fick jag köpa till ett midi-interface för att kunna använda det med datorn. Tidigare har jag haft som åsikt att Casio bör hålla sig till klockor, men det här är tydligen ett helt nytt klaviatur som de har tagit fram. Det finns hundratolv olika rytmer och ljud inbyggt i den, men jag hade gärna sett att de plockade bort allt sånt och de inbyggda högtalarna m.m. och använde samma klaviatur till just bara ett midi-klaviatur. Prisklass för det borde kunna ligga på 4-5000 då. Uppenbarligen så verkar jag rätt ensam om ett sådant behov.

Den bästa känslan från ett digitalpiano-klaver som jag har provat är Yamahas "Så ska det låta"-flyglar. Det sägs vara exakt samma mekanik som i deras konsertflyglar. Men att få ett sånt klaviatur till en midi-kontroller känns ganska avlägset.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005713 inlägg

Jag har arbetat med de flesta sequencers på marknaden Logic brukade alltid vara min favorit.
Stabilt, välljudande och flexibelt.

Cubase har jag inte rört på flera år efter att blivit galen på alla deras buggar, och då jag fortfarande hör många rapporter om problem så har jag inga planer på att ens bry mig om att testa om det har lyckats få till det för en gångs skull.
De flesta Cubase användare jag känner kör på SX2 eftersom SX3 är för buggigt.

Då jag har testat program som Reason, FL och Orion har jag tyckt de varit snabba och kul att jobba i men om man mixar många spår så har de en tendens att ge ett grötigt resultat.
Om man gör rätt minimalistisk musik kan de funka, och det finns artister som gör ypperlig musik i min mening som använder de programmen, även om deras ljudkvalitet inte är den allra bästa tänkbara.
Ljudkvalitet är ju egentligen sekundärt, och om ett program kan hjälpa mig kreativt kan jag tänka mig att offra lite ljudkvalitet.
Men Reason känns alldeles för begränsande då det inte ens tar VST pluggar och FL är lite bökigt, framför allt då det kommer till att arrangera.
Orion är lite mer som ett simplifierat Logic eller Cubase och det tyckte jag var snabbt och kul att jobba med.

På senaste tiden har jag börjat köra på Ableton Live .
Det är extremt kul att producera med, utmärkt för liveset och jag använder det även då jag DJ'ar.
Det har också aningen grötiga mixningsrutiner jämfört med Logic men har ett gäng med extremt smarta funktioner och en mycket logisk design.
Så det skulle jag starkt rekommendera att du kollar in ordentligt.
Det kan ta lite tid att hitta ett sätt att jobba på som man trivs med då det ger så många möjligheter till tillvägagångssätt, men det är tid väl spenderad.

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb