webForumDet fria alternativet

Shoutcast vs Windows/Linux?

6 svar · 375 visningar · startad av Guldstrand

GuldstrandMedlem sedan juli 20041 271 inlägg

Well.. vilket OS är bäst att använda tillsammans med Winamp + Shoutcast?
Tänkte nämligen sätta upp en liten webradio-server och måste veta vilket OS jag ska installera.

Tacksam för svar!

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ska du köra Winamp finns det bara ett alternativ - Windows. När det gäller Shoutcast är det hugget som stucket, även om jag personligen hade valt någon Linux-dist för det.

muskot skrev:

Ska du köra Winamp finns det bara ett alternativ - Windows. När det gäller Shoutcast är det hugget som stucket, även om jag personligen hade valt någon Linux-dist för det.

Hmm, ok... :l
Ja, jag måste väl köra Winamp för att på bästa/enklaste sätt streama musik till andra användare på nätet, eller!!?
Kanske du har något bättre alternativ än Winamp?

Vill helst slippa att använda Windows som OS, då det har så mycket begränsningar, spärrar samt "buggar" när man ska arbeta mot internet, eller i nätverk.

Vilken linux-dist. kan du rekommendera då?
Har inte arbetet så mycket med linux, så hade uppskattat ifall det fanns en "enkel" men BRA dist. :r

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Guldstrand skrev:

Ja, jag måste väl köra Winamp för att på bästa/enklaste sätt streama musik till andra användare på nätet, eller!!?

Nej, det är ju det du använder shoutcast till. Eller icecast som jag har på min linuxburk.

För att bestämma vad som ska sändas så kan du ju lägga mp3:orna direkt på servern eller så kan du streama till servern från valfri dator, med Windows om du så vill.

tydal skrev:

Nej, det är ju det du använder shoutcast till. Eller icecast som jag har på min linuxburk.

För att bestämma vad som ska sändas så kan du ju lägga mp3:orna direkt på servern eller så kan du streama till servern från valfri dator, med Windows om du så vill.

Ok.. så jag ska alltså köra shoutcast från servern och ändå fortsätta att streama låtarna från en annan dator!!? :q

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Om du vill. Som sagt kan du ju också lägga mp3:orna direkt på servern. Men vill du köra direktsändning så måste du ju streama.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Du kan ju med fördel köra serverdelen på en linux maskin sen coplar du upp ditt DSP pluggin i winamp till den servern o streemar

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)