oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Haj!
Har ett par album kodade i flac. Hur konverterar jag till aac eller mp3? Har sökt på google som en tog men det verkar vara hemligt. Hittar bara gamla trådar från 2004 där man måste ladda hem 14 olika encoders och skriva 140 rader kod för att konvertera. Finns det inget bättre sätt? Hatar att behöva lyssna i winamp. så vill jag ha det på podden också.
Tack och hej!
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg 90% av programmen var cd-rippare och kunde inte konvertera. Hittade ett som klarade biffen men det hade 10-låtar-gräns.
Väldigt mystiskt format verkar det som.
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Kan den konvertera filer? Trodde den bara spelade.
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg
oskob skrev:
Kan den konvertera filer?
Annars skulle jag väl inte föreslagit den? :e
Inget mystiskt. Ett nytt ljudformat som gör att det blir CD-kvalitet, fast tar mindre plats. Oftast 300-400 MB för ett album. Dock är det ganska onödigt då 192 kbps MP3-filer duger långt om man bara gör rätt, eller om man inte lyssnar på en jätteanläggning.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg skillnaden med flac är ju att det är "icke förstörande komprimering", packar du upp en flac får du exakt samma som originalet... undrar vilket sådant format som kommer bli standard, om nu något blir det ens... :OO
Danny: 192 kpbs i MP3-format med rätt Codec gör knappt någon skillnad, du måste vara jävligt kinkig om du ska höra någon skillnad från skivan. Som sagt, FLAC känns som ett ganska onödigt format.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Visserligen kör jag nästan uteslutande MP3, men lossless är lossless och rätt ska vara rätt. :)
Har man sitt musikarkiv i FLAC-format kan man om man vill skapa kopior i andra format utan att förlora information mer än en gång (jämför CD -> FLAC -> AAC med CD -> MP3 -> AAC, i det senare fallet tappar du information två gånger). Även om MP3 duger för de flesta har lossless-format sina fördelar.
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Mp3 duger ju utmärkt att lyssna på. Men när man ska konvertera, som muskot påpekade, så gör man onödiga förluster. Men varför skulle man vilja konvertera en mp3 till något annat? Om man ska bränna en skiva av den gör man inga såna förluster eftersom skivan har full kvalite. Det blir ju exakt samma ljud som orginalfilen.