Jag har en dator med 2 OS, XP Pro och Vista.
Hänger man inte med vid uppstarten så startas Vista, men jag använder XP Pro oftare så jag skulle vilja ändra så att den startas automatiskt istället.
Men hur gör man för att ändra?
10 svar · 423 visningar · startad av Pedda
Jag har en dator med 2 OS, XP Pro och Vista.
Hänger man inte med vid uppstarten så startas Vista, men jag använder XP Pro oftare så jag skulle vilja ändra så att den startas automatiskt istället.
Men hur gör man för att ändra?
Högerklick på Den härdatorn -> Egenskaper -> fliken Avancerat -> Inställningar/Start & återställning
Vista syns inte i listan, så XP är redan valt där. Trots det så startas ju Vista.
Kolla i c:\boot.ini och posta vad som står där.
kolla boot.ini och se vilken av de två som är satt som default...
Boot.BAK heter filen.
Och det var visst XP Home på den datorn, inte XP Pro som jag skrev först.
Boot.BAK skrev:
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
Det konstiga är att vid uppstart så måste jag välja Vista för att Home ska starta. Home är valt som standard, men då startar Vista. :q
där är bara ett OS... det måste väl finnas en boot.ini också?!
Det finns ingen boot.ini, jag har sökt igenom alla diskar.
Ska kolla mer på BCDEDIT sen när jag har mer tid.
Vista verkar vara lite annorlunda på den där biten... finns inget i Vista då som motsvarar "Inställningar/Start & återställning" som OlleBoop pratade om där uppe? Annars verkar ju BCDEdit vara bra...
Danny skrev:
Vista verkar vara lite annorlunda på den där biten... finns inget i Vista då som motsvarar "Inställningar/Start & återställning" som OlleBoop pratade om där uppe? Annars verkar ju BCDEdit vara bra...
Tror du just kom på nåt som JAG borde kommit på. F-n... :birp