webForumDet fria alternativet

Windowskonton och Serv-U

2 svar · 375 visningar · startad av ironhead

ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg

Hej!

Jag har delat ut en mapp på en webbserver (W2003std) med användaren "test". Funkar bra att logga in. Nu har jag installerat Serv-U (FTP) och skapat en användare med samma namn som windowsanvändaren. Nu till problemet: Eftersom användaren i Serv-U och windowsanvändaren är skiljda åt, innebär det att de rättigheter jag satt på filnivå innebär att jag inte kan ladda upp filer i den begränsade mappen genom ftp då användaren inte är densamma.

Hur ska man göra för att lösa detta problem? Jag vill ju kunna ha en lösenordsskyddad inloggning via http (port 80) och samtidigt ha möjlighet att logga in via ftp till samma mapp och ladda upp filer.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Använd IIS inbyggda ftp server om du vill kunna använda Windows användare för att ge behörighet till mappar (även om det är FTP).

Annars är det kontot som FTP servern körs under som behöver rättigheter till dom mapparna som du vill skriva i, och sen får du sätta behörigheterna i FTP servern.

ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg

Har kontrollerat, och servicen är satt att köras som "Administrator", men jag har fortfarande inte rättighet att kopiera filer till den mappen. Jag kan skapa en katalog, men inte underkatalog.

Red.
- Min egen klantighet...hade satt att Administrator inte hade fullständiga rättigheter till mappen.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)