webForumDet fria alternativet

xp installations fel

7 svar · 433 visningar · startad av mr.mainline

mr.mainlineMedlem sedan feb. 2003777 inlägg

Jag har kommit till hälften med en installation, sen fick jag upp ett felmeddelande, och när jag bootar om så står det bara "installationen startas om...." men inget händer, bara en svart skärm och mus pilen, har provat att starta i felsäkert läge, men det funkar inte, kan jag formatera om HD i dos och isåfall hur kommer jag in i dos?

eller har ni några andra tips på hur jag ska kunna göra, jag har tillgång till en annan dator med xp på, kan jag koppla in HD som slave och kopiera över hela windows katalogen där, eller det funkar inte?.

HJÄLP!!!

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Om du har några tillbehör anslutna till datorn USB minnen, skrivare, osv dra ut dom under installationen se även över inne i datorn, har du PCI kort som inte behövs under installationen ta ut dom.(ljudkort, modem osv.)

starta sen om från början med installationen på windows cd:n.

.

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Pröva först som Stoofe säger.
Om det inte hjälper så kan du om möjligt (vilket det borde vara) boota med CDn och på så vis komma in i startskärmen i installationsprogrammet, "Installera"; "Reparera"; "Avsluta" eller vilka alternativen nu är. Blå bakgrund är det iaf, jag tror du vet vilken skärm jag menar.
Här väljer du reparationskonsolen (trycker ner "R") och loggar in på din windowsinstallation med det administrationslösenord som du har angivit. Sedan skriver du kommandot: "format partitionsbeteckning:" t.ex. om du vill formatera enhet "D": format D:
Jag vet att jag suger på att förklara, men lite hjälp kan det kanske vara?

Man kan även formatera utan att använda reparationskonsolen, men såhär gör jag ;).

jag har gjort följande, kopplade in den hårddisken som strulade som "slave" i min andra dator, och formaterade den och installerade xp på nytt, vilket funkade,men nu när jag lagt över hårddisken igen i den andra datorn så kommer det upp "NTLDR" saknas, vad är det?

mr.mainline skrev:

jag har gjort följande, kopplade in den hårddisken som strulade som "slave" i min andra dator, och formaterade den och installerade xp på nytt, vilket funkade,men nu när jag lagt över hårddisken igen i den andra datorn så kommer det upp "NTLDR" saknas, vad är det?

Men den startar utan problem på den andra datorn?

isf. låter det som det är något annat hårdvaro problem, börja med att byta IDE/sata kabel.

japp, den startar utan problem på den andra datorn, och testat att byta IDE/sata kabel. fortfarande samma.
När jag installerade xp så blev det på G:\ kan det spela roll??

och om jag bara vill formatera den hårddisken hur skiver jag då, jag formaterade den med hjälp av xp skivan,för jag tänkte testa att formatera den och sen sätta tillbaka hårdisken igen och köra installationen där.

Är du 100% säker på att disken hittas av datorn och du har ställt in BIOS på att starta på hårddisken?

Ska jag göra så här:
1. boota om.
2. hålla nere F12
3. välja HD
räcker det isåfall haf jag provat det oxå??

Hur gör jag för att kolla att datorn har hittat HD:n

efter lite googlande så hittade jag detta:
"Försöker du starta en XP eller W2k installation på en annan dator en den är installerad på?

Det brukar inte gå så bra då installationerna är i vissa delar unika för olika hårdvara i datorerna.

NTLRD är NT LoaDeR alltså booten på disken är korrupt eller saknas.

Starta reparationskonsollen och skriv fixboot vid kommandprompten eller kör en reparations installation via CD-ROM för XP eller W2k."

min nästa fråga är då hur startar jag reparationskonsollen??

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)