webForumDet fria alternativet

mkv till dvd

5 svar · 6 486 visningar · startad av Danny

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Är det någon som vet hur man får en matroska (mkv) på DVD?

Jag har en mkv som innehåller ljudspår, 2 sub och lite annat. Vill då ha video+audio+sub på dvd. Det finns inte många program som ens kan läsa mkv. Inte ConvertXToDvd som jag annars brukar använda, men jag hittade detta:

http://www.matroska.org/technical/guides/dvd/index.html

Programmet DVD Santa, kan man få att läsa mkv. Men kruxet är att det inte fungerar med sub, den bara hänger sig (stänger av sig själv) mitt i! Verkar som det finns bättre sätt.

Det enda jag vill är att få till det där på något hyffsat enkelt sätt, det kan vara forced subtitles, det gör ingenting. Kan iofs få ut srt mha en util jag har ganska enkelt, men det blir ju en del pyssel om man måste extrahera video+audio+sub från alla mkv för att sedan göra till DVD.

Så... någon som har något bättre tips?

nä nu börjar jag bli desperat här, om någon har någon som helst lösning, även krångliga, så ut med det bara! :)

Nähedå... jag provade lite olika program:

Avi2DVD
Verkade väldigt bra... men det klarar inte flera källor på samma DVD!! = Värdelöst då jag ska ha en serie på skivan!

AllToAvi
Som krånglig lösning med ett mellansteg till avi kan detta gå, men den vill koda om avi-filen, vilket innebär en onödig kvalitetsförlust eftersom man ändå ska koda om den till mpeg2 sedan...

MKVExtractGUI
Detta är då den slutliga krångel-lösning då man extraherar ljud, bild och sub och sedan med något authoring-program göra DVD av det... bara det att mina program jag använder klarar inte att lägga till ljudspår utan de förutsätter att det finns i AVI'n... hmm... ja det där ska jag forska vidare i imorrn...

Har nu gjort batchfil för att extrahera video+audio+sub från alla episoder och den rullar för fullt. Ska sedan konvertera acc till wav (kanske ass till srt också) sedan ska det mpeg2-enkodas hela rubbet, hoppas på batch där med. Efter det ska det bli dvd av hela rubbet... jag har inte kommit på lämpligt program till det än... men det kanske kommer... om nån har nåt bra tips på ett sådant program så hojta till...

Då var det äntligen klart, snacka om jobbigt! ...hade varit mycket lättare om något av alla "#Q¤"&# program skulle funkat, ibland är det lite jobbigt med alla konstiga format som finns. Såhär gjorde jag iaf...

1. MKVextractGUI. Demuxa MKV (till AVI, AAC och ASS)
  2. MediaCoder. Konvertera AAC till WAV
  3. Subtitle Workshop. Konvertera ASS till SRT
  4. AVIMuxGUI. Muxa AVI och WAV
  5. ConvertXToDVD. Konvertera till DVD

Det blev alldeles utmärkt! Lite strul var det med någon enstaka fil men det gick att fixa. Fast resultatet blev lite märkligt, subtiteln fungerar inte efter ett tag i DVD-spelaren, men i datorn funkar det?! Kanske bara är min DVD-spelare som är kass, vad vet jag, ska prova på någon annan också...

Så... slutsats: håll inte på med sånt här om du inte har mycket tid och tålamod :)

...har nu provat plattorna i polarns Marantz-spelare för 18 lax och där fungerar det utmärkt!! Alltså får jag kasta min Samsung och köpa ny...
Men det är ju bra märkligt att det fungerar de första minutrarna i varje episod... men sedan lägger det av... bara i MIN DVD spelare också... sjukt...

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)