OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg "Du kan inte auktorisera fler än 5 datorer.
Du har redan auktoriserat 5 datorer med det här kontot. För att kunna auktorisera den här datorn måste du först avauktorisera en av de andra datorerna." Det får jag fram när jag försöker lyssna på min musik i iTunes (dvs. den musiken som är köpt genom Music Store).
Egentligen är det bara 3 datorer musiken är auktoriserad på, men den sista av datorerna har blivit formaterad resten av gångerna.
Tilläg är då alltså att en dator har jag inte kvar längre, den andre är på reperation och den tredje har formateras tre gånger.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Ja, så där blir man alltså behandlad om man är så dum att man vill betala för musiken.
DRM is killing music.
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg Är det alltså så?
De flesta av skivorna som det gäller i detta fallet hade till och med varit billigare att köpa så jag fått en fysisk skiva. Jävla piss, då får jag väl sitta med hörlurar och ipoden.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
Okkido skrev:
Är det alltså så?
Det ska vara så. Och att försöka något annat är numera olagligt i Sverige.
Okkido skrev:
De flesta av skivorna som det gäller i detta fallet hade till och med varit billigare att köpa så jag fått en fysisk skiva. Jävla piss, då får jag väl sitta med hörlurar och ipoden.
Det finns en fullösning, och det är att ansluta ipodens hörlursuttag till datorns line-in och sampla ("spela in"). Du tappar en del kvalitet eftersom det inte är digital överföring och musiken komprimeras på nytt om du sparar den som MP3, men det kanske kan vara värt det ändå.
Det har inte provats än om det bryter mot nya lagen, men det borde ju inte göra det eftersom det är analog överföring, men samtidigt leder det ju till att man tar bort kopieringsskyddet, så jag vet inte. I vilket fall lär det ju inte klassas som särskilt allvarligt, utan för mig är det mer en principsak. Jag tycker inte det ska vara kriminellt att lyssna på musik som man har betalat för. Känns ju lite fånigt nu när det är lika olagligt att ladda ner gratis från fildelningsnätverk som att betala till itunes (om man vill slippa dessa fåniga begränsningar).
Jag har skrivit om det på min hemsida, hur man gör för att spela in:
http://www.tydal.nu/article/71
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg
tydal skrev:
Det har inte provats än om det bryter mot nya lagen, men det borde ju inte göra det eftersom det är analog överföring, men samtidigt leder det ju till att man tar bort kopieringsskyddet, så jag vet inte. I vilket fall lär det ju inte klassas som särskilt allvarligt, utan för mig är det mer en principsak. Jag tycker inte det ska vara kriminellt att lyssna på musik som man har betalat för. Känns ju lite fånigt nu när det är lika olagligt att ladda ner gratis från fildelningsnätverk som att betala till itunes (om man vill slippa dessa fåniga begränsningar).
Kvaliten är ju redan nere i 128 kbps, så att köra ditt sätt och få det komprimerat på nytt känns ju sådär.
De flesta skivor är rätt okända och jag har inte sett andra som säljer just de här skivorna digitalt...däremot vet jag var jag kan ladda hem dem i 192kbps, olagligt... moraliskt dilemma.