webForumDet fria alternativet

Hur bränna mina .avi .ram och .mpg filmer för att kolla på i DVD-spelaren?

Program & appar

5 svar · 1 331 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Har några filmer i formaten *.mpg, *.ram och .*avi

Går det att konvertera dessa så att jag kan bränna alla på en DVD-skiva för att sedan kolla på i min dvd-spelare? Spelaren klarar alla format utom DivX vilket några *.avi-filer är i.

När jag brände en *.mpg fil till vcd på vanlig CD gick det bra men det alternativet finns ju inte under DVD i Nero, bara "skapa data-DVD".

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

VCD är nåt helt annat än DVD. VCD/SVCD använder MPEG-kodning, SVCD använder MPEG2 som DVD.

Men... DVD-formatet har VOB-filer som är en sammanslagning av ljud, bild och spårinfo (och ev subtitle). Själva video-strömmen är i MPEG2, men det krävs specialprogram för att få DVD av en MPG, och ännu mer special blir det då om du har AVI eftersom det inte är MPG då.

Det finns säkert nåt enkelt program som kan både koda om filmerna och göra dom till DVD, men jag har tyvärr inte koll på just den biten, men kolla här:

http://www.videohelp.com/tools?listuser=&orderby=Comments&s=2#2

Finns också liknande tips här på wF, det där är ett vanligt problem :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Förresten... då din spelare inte tar DivX antar jag att den bara spelar DVD och (S)VCD. Det finns ju liksom inte så många andra format, tar den mpeg4 som DivX och Xvid då hade det varit att bara bränna ner de filerna som en data-DVD och köra...

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Prova med att bränna som data i Nero så bör det gå bra.
Sen är det en annan sak vilka format din spelare klarar av.
Alternativet är att kolla upp en bra spelare som tar allt och då behäver du inte göra nåt med dina filer förrutom själva bränningen!

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

AVI2DVD är klockrent för just avi till dvd http://www.trustfm.net/divx/GuideAvi2Svcd.html

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

VSO Divx to DVD rekomenderar jag

kan du lägga in egna kapittel o den tar med Sub filer automatiskt o lägger allt snygt o bra

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)