Jag lägger tråden här eftersom jag antar att man kan köra Altiris eller Xen på olika OS.
Vilka erfarenheter har ni av exempel dessa eller MS Virtuell Server?
Någon som kan jämföra med WMware!
MS Virtual Server är numera gratis, liksom den eklaste varianten av VMWare. Av dessa två skulle jag valt MS Virtual Server. Kankse för att jag har mest erfarenhet av den, men jag tycker dessutom den är smidigare. Inte minst för iSCSI-support, NLB, 64-bitars, SMP-stöd. Sedan absolut inte minst, nu finns det stöd för Linux med i MS Vierual Server iom Linux VM additions.
Lyfter denna tråd igen
Jag ser att man enkelt kan skapa kopior av en hel XP installation så man kan köra testinstallationer på ett enkelt sätt, men har någon tidsuppgifter för att köra Virtuell PC eller VMWare?
Och kanske viktigast. Hur slimmar man XP?
Det jag gillar med VMWare Workstation (som kostar pengar) är deras cloning funktion som tar några sekunder (blir en kopia som använder filer/info från orginalet, man kan också göra en clone som kopierar allt men det tar längre tid) och snapshot funktionen (så att man enkelt kan gå tillbaka till hur det var innan man började leka/testa). Perfekt om man sitter och paketerar program och vill testa sina paket: Ta ett snapshot (några sekunder), testinstallera paketet, gå tillbaka till hur det var innan snapshotet (några sekunder).
VMWare server som är gratis har inte dessa funktioner men tanken med den produkten är nog mera åt stabila images och inte att man skall sitta och leka/testa.
Det viktiga med VMWare server är att man har mycket minne, har just nu en maskin med 2GB minne och kör samtidgt 1 AD server (W2k3), 1 Symantec LiveState Server (W2K3) och 2 WinXP som PXE bootar för att testa/leka med Symantec LiveState och det flyter på hyffsat.
Både Virtual Server och Virtual PC har samma funktion och det kallas differencing hard disk. Alla ändringar man gör kan sparas i en separat fil. D.v.s. funktionen finns tillgänglig gratis, till skillnad från VMWare tydligen.