webForumDet fria alternativet

Kryptering av filer

5 svar · 2 730 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag undrar om någon kan tipsa om ett bra program för att kryptera viktiga filer. Jag har en massa textfiler med inloggningsuppgifter till diverse forum etc. i en lösenordsskyddad rar-fil, men jag förmodar att rar-filer är ganska lätta att knäcka?

Något enkelt open source-program vore kanon. Jag har stött på en massa otroligt bloatade program i mitt letande, men det enda jag är ute efter är som sagt ett enkelt sätt att kryptera ett par textfiler, ingen lösenordshanterare el. dyl.

Några rekommendationer?

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Skarre skrev:

Jag undrar om någon kan tipsa om ett bra program för att kryptera viktiga filer. Jag har en massa textfiler med inloggningsuppgifter till diverse forum etc. i en lösenordsskyddad rar-fil, men jag förmodar att rar-filer är ganska lätta att knäcka?

Något enkelt open source-program vore kanon. Jag har stött på en massa otroligt bloatade program i mitt letande, men det enda jag är ute efter är som sagt ett enkelt sätt att kryptera ett par textfiler, ingen lösenordshanterare el. dyl.

Några rekommendationer?

Jag har hittat program som knäcker WinZIP (eller det var länge sedan) men inget som klarar WinRAR. Vill man knäcka WinRAR får man använda en bruteforce attack. Eller heter det så när man testar massor av lösenord? När det gäller sånt finns det program som klarar det men har man ett bra lösenord så ska det inte vara något problem...

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Flyttas från Windows.

Edit: Har du tittat på Truecrypt?

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jo Truecrypt verkar bra, men det känns lite overkill att kryptera en hel disk/partition för att skydda en liten textfil. :) Eftersom jag har ett ordentligt lösenord så tror jag faktiskt att jag fortsätter med WinRAR tills jag får behov av Truecrypt. Tack för svaren!

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

truecrypt ska vara bra, jag tror inte man behöver köra hela partitionen heller... men WinRar är dugligt tycker jag, använder jag själv

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Skarre skrev:

Jo Truecrypt verkar bra, men det känns lite overkill att kryptera en hel disk/partition för att skydda en liten textfil. :) Eftersom jag har ett ordentligt lösenord så tror jag faktiskt att jag fortsätter med WinRAR tills jag får behov av Truecrypt. Tack för svaren!

Det är ju inte riktigt så att du krypterar en hel disk. Du väljer hur mycket space du vill ha alokerat för dina filer som skall skyddas. Sen tar den upp allt detta space i en ända fil, men du ser den som en extra partion som du bara skriver in lösenord på för att komma åt. Men är som sagt bara en fil. (går säkert att ställa in på andra sätt med..)

Rekomendrar Truecrypt ;)
( finns säkert lite mer du vill skydda om du letar lite mer hehe )

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)