webForumDet fria alternativet

Win xp fryser

5 svar · 497 visningar · startad av Iceyes

IceyesMedlem sedan apr. 200592 inlägg

Nu är den här frågan väldigt svår att förklara i helhet men en dator jag har, har en förmåga att alltid frysa så hela datorn låser sig och detta händer nästan bara bara när jag inte är vid datorn oavsätt hur länge den varit på men efter 12-24 timmar idle händer det
verkar inte ha spelat någon roll att jag formaterat.
Det enda jag kan koppla med detta är MSI modekort och senaste jag bytt i burken är till en raptor hdd med OS på
har innan kört IDE. och kan inte minnas att följade problem fanns då?
kan möjligen s-ata driver orsaka det här?
vad brukar annars vara vanligast att den fryser av?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

värme / grafikkorts fel / späningsfall (nätagget)

fins massor ofta får man felsöka en sak i taget

kolla annars din dumpfiler c:\windows\minidump\

zippa dom 4 senaste o läg dom här kan jag debugga o eventuelt se vad felet kan ha o göra med

mayday skrev:

värme / grafikkorts fel / späningsfall (nätagget)

fins massor ofta får man felsöka en sak i taget

kolla annars din dumpfiler c:\windows\minidump\

zippa dom 4 senaste o läg dom här kan jag debugga o eventuelt se vad felet kan ha o göra med

den håller runt 50-55 cpu
möjligen om grafikortet buggar? har realtivt bra kylning på det så det blir inte särskillt varmt.
nätagget är inte äldre ett max ett par månader
men ska kolla dumpfilerna så snart jag kommer hem.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

bara för dit nätagg inte är äldre än nåra månader utesluter inte det fel

samt kolla tempen på grafikkortet endå samt inte när du har startat det utan vid 100%load i 10min

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Min dator hängde sig stup i kvarten tidigare. Felet försvann när jag skaffade mig en annan systemdisk (disken jag hade innan var helt ny, och inga fel kunde detekteras med någon programvara). Den gamla disken används fortfarande för lagring, men när den körs som systemdisk så hänger sig datorn..

Peeer skrev:

Min dator hängde sig stup i kvarten tidigare. Felet försvann när jag skaffade mig en annan systemdisk (disken jag hade innan var helt ny, och inga fel kunde detekteras med någon programvara). Den gamla disken används fortfarande för lagring, men när den körs som systemdisk så hänger sig datorn..

aha, ja skulle nog mer sikta på s-ata driverna i det här fallet med disken
men man vet aldrig
men känns ändå helt fel att ha os på en vanlig hårdisk när man köpte en raptor för att maximera prestandan

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)