The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg Hej!
Skulle behöva lite hjälp med att välja rätt Windows 2003 Server version.
Såg att det fanns någon som hetter Small Business Server (SBS), fanns även någon web-version samt den vanliga 2003 server versionen. Sen fanns det även Standard och Premium versioner av SBS och vanlig server version. x(
Sen märkte jag även att det fanns Device och User licenser :q
Jag tänker använda servern som web-server samt utvecklingsserver.
Kommer även att köra någon SQL-server men hörde att det fanns en gratis version av SQL-server som hette något med desktop engine eller något i den stilen. :l
Hur fungerar det här med antal användarlicenser?
Hur fungerar det med dubbla processorer samt processorer med dubbla kärnor? Eller om man kör med två dubbelkärninga processorer?
I dagsläget är vi bara två stycken som kommer att arbeta mot servern.
Vi kör då Terminal Server.
Läste någonstans att man inte behöver köra den i Terminal Server läge om man bara är 2 stycken utan att det då fungerar bra att köra Remote Desktop.
Om man vid senare tillfälle även vill tillåta andra användare att lägga upp hemsidor, de ska dock inte kunna logga in och köra program så det blir bara FTP de får tillgång till.
Var är det billigast att köpa en Windows 2003 server version?
All hjälp mottages tacksamt!
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Mest för pengarna får du om du väljer SBS Absolute rätt tycker jag som har gått kurs på den.
SQL 2005 server Express edition är fri Men det mesta följer faktiskt med SBS.
Så länge man är under 75 pers är det ett mycket effektivt och prisvärt val.
Jag är dock osäker på detta med dubbla processor och effekten av det.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Jämför olika versioner av 2003:
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/features/comparefeatures.mspx
Info om vad som ingår i SBS:
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/evaluation/features/default.mspx
Sedan finns det lite andra begränsning. I Web edition kan du till exempel inte installera SQL Server. Du kan också bara ha max 2GB minne.
I SBS kan du inte aktivera Terminal Services, utan där är det bara Remote Desktop som gäller då, med två samtidiga sessioner som max, plus en konsolsession.
För remote desktop behöver du inte köpa till licenser (per user / per device).
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Den första länken var ju rätt värdelös. Typiskt M$ att göra en sådan sida.
Svår att tyda.
Har någon fått den andra länken att fungera?
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Tycker det är lite väl mycket positiv för SBS. SBS är bra och värdefullt för företag som behöver speciellt Exchanges funktioner till ett sjysst pris.
Mitt tips om du bara behöver en burk att utveckla emot och köra SQL server på:
Är det bara du själv som ska göra utvecklingen så gör det lokalt.
Ska du göra det centralt är det Windows 2003 Standard Edition som gäller enligt mig, dels för att där är en massa konstiga begränsningar i SBS som du inte vill ha och dels för om du skulle vilja använda SBS som domänkontroller också är det en allmän dålig idé att ha webserver på samma burk (och då är du tillbaka på ruta ett).
snajgelMedlem sedan juni 2001845 inlägg /me måste nog hålla med Jymdis. Det följer med för mycket onödigt i SBS för din del!
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg Tackar så mycket för alla svar.
För tillfället är vi bar två stycken som ska använda servern men man vet aldrig om det kan komma att var fler i framtiden så jag vill inte måla in mig alltför mycket i ett hörn.
Så det verkar som det får bli en Windows 2003 Server Standard med 5 licenser.
Frågan är då om man ska ha User eller Device licenser?
Ingen aning om jag kommer att använda den som domänkontroller då den kommer att vara en colocation server.
Något annat man bör tänka på?
Frågade om det i första posten ocskå men tar upp det igen, någon som vet hur det fungerar med de olika processorerna? Tanken är att vi kommer att ha dubbla processorer. Vi har dock inte bestämmt vad det ska vara för sort processor. Finns ju en hel djungel att välja på men det får jag spara till en HW-tråd.
Men vill ändå gärna veta vad windows tycker om dubbelkärninga/Hyper threading processorer. Räknas de som en eller två processorer? Har för mig att jag hörde något om att de skulle göra om licenserna så de räknas per kärna så HT-processor skulle räknas som en. Men om man då har 2 processorer med dubbla kärnorn, räknas det som 4 processorer för windows?
Har det någon betydelse i en Windows 2003 Server Standard?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Windows 2003 har stöd för HT. Vet inte om du tänker på licensmässigt men det spelar ingen roll för själva operativsystemet. Ska du köra SQl vet jag inte vad som gäller i dagsläget. För produkter som man tidigare betalat för per CPU har det varit fysiska processorer som menats.
Per device:
Detta innebär att det är en licens per apparat. D.v.s. om du har användare som kopplar upp sig med flera olika "devices" (stationär dator, bärbar, handdator, smartphone) etc så kommer varje device att ta en licens, även om det är samma användare. Per device är alltså bra om du har flera personer som delar på samma hårdvara.
Per user:
Detta innebär en licens per användare oavsett varifrån de kopplar upp sig. Nackdelen kommer givetvis om du har många användare som använder samma devices. Då kommer varje användare att ta en licens.
Så frågan är alltså hur användandet kommer att se ut hos er.