webForumDet fria alternativet

Problem med ny vidarbefodringsadress

4 svar · 351 visningar · startad av xtreme

xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg

Har en adress som liknar förnamn.efternamn@telia.com. Har skaffat en ny adress (förnamn.efternamn@psykolog.net) som ska vidarbefodra all min post till teliaadressen.

Har fått problem med mina nya adress. Alla mail jag får till den adressen får även ett gem dvs att den innehåller en bifogad fil (använder Outlook Express). Får jag mail som innehåller bilder ex nyhetsbrev (html-formaterade) så kommer inte bilderna med. För att kunna titta på bilderna måste jag klicka på gem:et så att mailet öppnar sig i Internet Explorer.

Har provat att skicka flera mail till mig själv samt till junk@sunet.se och när jag skickar till adressen förnamn.efternamn@telia.com fungerar allt problemfritt men alla gånger jag skickar till min nya adress får jag mailet som en bifogad fil.

Har ringt dem som står för min vidarbefodringsadress och dom säger att det är något skydd i datorn som blockerar vilket jag betvivlar. Har prövat att för en kort stud stänga av Norton Autoskydd men inget resultat.

Som internetuppkoppling kör jag Glocalnet bredband och genom dem har jag min utgående server för mail. Inkommande samt mailadress använder jag telia.

Under E-postadress i inställningar har jag provat med både förnamn.efternamn@psykolog.net och förnamn.efternamn@telia.com

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hum, det finns en global inställning i Outlook Express, men den borde ju då påverka båda dina konton. Gå till Verktyg - Alternativ - Säkerhet. Där finns något som heter i stil med Blockera bilder och annat i HTML-email. Har ingen svensk OE så jag kan kolla exakt. Se till så den är urbockad.

Hur ser det ut om du inte gör en vidarebefordning? Fungerar det då?

legis skrev:

Hum, det finns en global inställning i Outlook Express, men den borde ju då påverka båda dina konton. Gå till Verktyg - Alternativ - Säkerhet. Där finns något som heter i stil med Blockera bilder och annat i HTML-email. Har ingen svensk OE så jag kan kolla exakt. Se till så den är urbockad.

Hur ser det ut om du inte gör en vidarebefordning? Fungerar det då?

Det är som sagt inga problem att få upp mailen som dom ska till den gamla adressen där även bilder etc kommer upp som dom ska. Men så fort det skickas till vidarbefodringsadressen blir hela mailet (även all text) som en bifogad fil och bilderna i mailet får i stället ett X.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hur ser ovan inställning ut på din klient då? Din ordinarie adress kanske ligger med som en säker adress.

Efter jag nu pratat med en konsult på företaget fick jag följande svar.

> Detta är en inställning på servernivå. Vi har
> ställt in så att IS avkodar HTML mail samt lägger
> till orginalet som en bilaga, detta bara för att man
> fortfarande ska kunna läsa mailet om det är något IS
> inte klarar av att avkoda.

Någon som kan utveckla det? Mao går det inte få utan gem/bifogad fil.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)