webForumDet fria alternativet

DOS-fråga

5 svar · 362 visningar · startad av Drossy

DrossyMedlem sedan sep. 200435 inlägg

Jag går en distanskurs där vi bl.a. ska lära oss några enkla kommandon i DOS, men jag har problem med sökvägarna... Förstår hur man skriver för att flytta sig upp eller ner i trädstrukturen om man t.ex. befinner sig på C:, men hur skriver man om man befinner sig på A: och ska förflytta sig till C:? Alltså då man inte flyttar upp eller ner inom en enhet, utan mellan två enheter? Då räcker det väl inte att bara skriva CD\ ?

Vore oerhört tacksam för hjälp!

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

c:

Jag började använda DOS 1988. Fascinerande att den kunskapen fortfarande kommer till användning.

DrossyMedlem sedan sep. 200435 inlägg

Stort tack!! Ibland krånglar jag till saker i onödan. Vår datalärare påstår att dessa kommandon kan vara bra att kunna, så jag får väl lov att lita på henne...

Jo, visst är de bra att kunna eftersom det fortfarande finns som en del i Windows. Det går ju mycket snabbare att använda tangentbordet.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Liten rättelse "DOS" finns inte som en del av NT/W2K/W2K3. Däremot finns en kommando tolk som använder samma kommandon som gamla DOS plus några nya kommandon.

Sedan håller tydligen MS på att ta fram en ny, mera kompetent, kommando tolk, vi får se vad den klarar av.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)