webForumDet fria alternativet

Kryptera visa filer, förslag på program?

Program & appar

22 svar · 755 visningar · startad av Sjodahl

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har ett par känsliga dokument som jag inte vill skall ens ha chansen att komma i fel händer, förslag på lite olika krypteringsprogram?

Vet inte om jag är sugen på att använda windows inbyggda!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Själv använder jag RAR, tar man dessutom och gör så att filerna inte syns har dom ingen aning om vad det är för nåt ens. Känns bra med lite standard på nåt vis.

Medlem sedan feb. 200480 inlägg

Jag tycker att GNU Privacy Guard tillsammans med Windows Privacy Tray fungerar alldeles utmärkt. Kanske lite svårt till en början.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Använd inte Windows inbyggda! Jag gjorde det, installerade om Win XP från scratch och vips så satt jag med flera gig foton och annat som inte kunde dekrypteras.

hehe nej det är just det jag är lite orolig för!
Kanske skall testa winrar då.

Bara en funderar knäckte ett lösenord på 9 tecken, bara bokstäver och siffroar iofs på 23min. Blir det stor skillnad om man tar typ 15 tecken och lite specialtecken. Eller använder winrar lite kasst skydd tro?

Medlem sedan sep. 2005156 inlägg

http://www.abylonsoft.com har en del intressanta alternativ

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Truecrypt.

Eftersom tråden handlar om tredjepartsprogramvara så flyttar jag tråden från Windows.

dho skrev:

Truecrypt.

Eftersom tråden handlar om tredjepartsprogramvara så flyttar jag tråden från Windows.

Går det att köra på enstaka filer där, eller måstet det vara hela partioner?

Sjodahl skrev:

Går det att köra på enstaka filer där, eller måstet det vara hela partioner?

Det behöver inte vara en hel partition utan det går lika bra att skapa en krypterad container-fil som du sedan monterar i Windows när du ska använda den.

hmm okej får testa det, spelar det så stor roll vad man använder för algorithm?
Tänkte köra på blowfish är det okej tro?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Pointsec file encryption. Använder det på jobbet (Sitter på helpdesk) coh vi skickar ut lösenord till kunderna i dessa krypterade filer.

Sjodahl skrev:

hmm okej får testa det, spelar det så stor roll vad man använder för algorithm?
Tänkte köra på blowfish är det okej tro?

Truecrypt har stöd för ett flertal algoritmer, inklusive Blowfish. Det är nog mer en smaksak vad du väljer att köra.

Okej då kör vi på bara ;)
Bara lite orolig att lägga alla bilder med mera i en sådan här fil, känns som man kan bli av med det på något sätt. Men får väl bränna mig en DVD backup först bara. Men antar du inte stött på några som helst problem med det? Inte ens efter ominstallation?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Sjodahl skrev:

Bara en funderar knäckte ett lösenord på 9 tecken, bara bokstäver och siffroar iofs på 23min. Blir det stor skillnad om man tar typ 15 tecken och lite specialtecken. Eller använder winrar lite kasst skydd tro?

Hur lyckades du knäcka Winrars lösenord?! :)

För mig är det inte sådär livsavgörande saker, så det kvittar om det går att knäcka hyffsat enkelt. Men det är ju illa om man verkligen skulle ha nåt riktigt känsligt, någon som kan säga nåt om skyddet i Winrar?

Sjodahl skrev:

Bara lite orolig att lägga alla bilder med mera i en sådan här fil, känns som man kan bli av med det på något sätt. Men får väl bränna mig en DVD backup först bara. Men antar du inte stött på några som helst problem med det? Inte ens efter ominstallation?

Nejdå, har inte haft några problem. Fast ibland kan det ju vara nog så svårt att komma ihåg lösenordet.

hehe okej, men det får jag lita på att jag klarar ;)

Tackar! :bire

Kan passa på att ta en följd fråga med iofs, om jag gör en partion på tex 10gig. Går det bra att ha alla min dokument med mera där peka om dem till denna. Eller blir det slött eller något?
Funderar öven på att köra msn, irc, och lite annat ifrån denna partion men kanske inget som rekomenderas?

Sjodahl skrev:

Ska du kryptera data skickat med msn kan jag rekommendera http://www.secway.fr/us/products/simplite_msn/download.php
Körde den själv för ett tag sen, men det förutsätter förstås att den du pratar med har programmet installerat också..

Menar mest så att folk inte kan se mina loggar med mera om dem kommer över min dator ;)
Kanske lite överkill men om det fungerar bra så varför inte.

jao, kanske kan funka.. Simplite krypterar även trafiken... kan ju vara nåt om det skulle bli nåt med Bodströms förslag om inte annat..

Tänkte det kan vara bra, har kanske inga jätte hemligheter men en tanke ;)

aja det fungerar nog, så så får det bli..

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)