webForumDet fria alternativet

Ny dator, XP förinstallerat men ingen skiva!

Program & appar

16 svar · 1 371 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Köpte mig en stationär dator (HP) på Siba för några dagar sedan, men jag fick ingen installations CD för windows XP home edition. Operativsystemet var förinstallerat på dator. Om jag nu skulle behöva ha en skiva har jag då inte rätt till det?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Finns det inte någon möjlighet för dig att skapa en recoveryskiva?
På min HP var det bara att stoppa i en tom skiva och bränna lite.

Om du "har rätt till" en originalskiva eller inte kan jag inte svara på. Licensen har du ju hur som helst.

Jag har en partionerad enhet som heter d:recovery. Kan den vara till hjälp?

Jag skulle vilja fixa in pws/iis på datorn och då krävs en xp home skiva har jag förstått:
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=904823#post904823

Sedan undar jag även vad som händer om något går tokfel med datorn av andra skäl, hur fungerar det här med partionsenhet då? Installerar/reparerar den XP då med hjälp av partionsenheten?

Jag har en partionerad enhet som heter d:recovery. Kan den vara till hjälp?

Antagligen, men den borde vara dold, dvs du kan nog inte se något innehåll i den. Dammsug startmenyn efter funktion för att skapa en recoveryskiva.

Sen får vi bara hoppas att du lyckas få dit IIS:en. Jag skulle dock rekommendera XP Pro, eftersom Home edition suger rätt bra om man vill vara webbutvecklare.

Oj då, då måste jag köpa en uppgraderingsskiva/alternativt en full version av XP, för jag behöver väl en ny licensnyckel om det ska vara lagligt? Måste den vara på samma språk? Jag har en svensk version av XP Home.

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1126926#post1126926

Men du kan ju alltid börja med att försöka med Home, även om jag tror att det är ett dött projekt.

@nders skrev:

Jag skulle dock rekommendera XP Pro, eftersom Home edition suger rätt bra om man vill vara webbutvecklare.

Vad mer med home edition är det som suger om man vill vara webbutvecklare?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

IIS t ex... du kan inte ha webserver utan att modda home-ed ganska rejält :)

Okej. Jisses vad krångligt det här verkar bli. Jag har en sata-hårddisk på min dator och om jag nu skulle få för mig att installera om allt så som Anders gjorde på sin dator, så kommer jag väl få problem eftersom jag inte har någon diskett-enhet?

"Simple filesharing" - du kan inte sätta rättigheter på filer / mappar. Probbs om du vill använda accessdatabaser t.ex.

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

Compusa: Läser du vid en högskola?
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=137145

Högskolor har avtal med Microsoft, MSDNAA, som möjliggör för studenter att få en hel del programvara från Microsoft Gratis. Själv har jag skaffat Win XP prof tack vare MSDNAA.

Har även gottat massor med andra saker och det är helt lagligt!
När man senare har slutat plugga så får man behålla allt!

Restriktionerna är att kopiorna är ens egna och man får inte dela med sig till andra OCH du får inte använda programvarorna till att producera
komersiella produkter.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Compusa skrev:

Okej. Jisses vad krångligt det här verkar bli. Jag har en sata-hårddisk på min dator och om jag nu skulle få för mig att installera om allt så som Anders gjorde på sin dator, så kommer jag väl få problem eftersom jag inte har någon diskett-enhet?

Jag kör med sata-diskar, äger ingen diskettstation samt har installerat om XP flertalet gånger. Har alltid fungerat med enbart XP-skivan (med SP2 integrerat). Behöver du några extra drivrutiner så kan du bränna dem på en skiva istället för diskett.

kobranturre skrev:

Compusa: Läser du vid en högskola?
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=137145

Högskolor har avtal med Microsoft, MSDNAA, som möjliggör för studenter att få en hel del programvara från Microsoft Gratis. Själv har jag skaffat Win XP prof tack vare MSDNAA.

Har även gottat massor med andra saker och det är helt lagligt!
När man senare har slutat plugga så får man behålla allt!

Restriktionerna är att kopiorna är ens egna och man får inte dela med sig till andra OCH du får inte använda programvarorna till att producera
komersiella produkter.

Ja, jag läser på högskola och har möjlighet att bland annat ladda hem Windows XP Professional. Det var min ursprungsplan men sedan läste jag denna text:

LÄS TEXTEN NEDAN NOGA!
# Each key permits installation of the software on one machine. A student may install the software using the same product key an unlimited number of times on the same machine. However, installing the software on a different computer will cause product activation to fail. If the student changes machines, he or she may call the clearinghouse to explain what happened. If there is a legitimate reason, the support representative will issue a confirmation number.

Jag har en bärbar dator med massa "bröte" installerat, denna ingår dock i utbildningen. Allting som ligger på den är förinstallerat och inte är inte nedladdat från MSDNAA. Kan jag då ladda hem det till min statinära dator utan att bryta något avtal?

Peeer skrev:

Jag kör med sata-diskar, äger ingen diskettstation samt har installerat om XP flertalet gånger. Har alltid fungerat med enbart XP-skivan (med SP2 integrerat). Behöver du några extra drivrutiner så kan du bränna dem på en skiva istället för diskett.

Tack tack skönt att veta inför eventuell uppgradering :)

Okej jag har fixat en min studentversion av XP pro. Hur ska jag göra nu när jag installerar? Min hårdisk är "by-default" av hp indelad två partioner. Jag vill ju inte behålla operativsystem på dessa och inte den extra partionen eller om det inte är att rekommendera.

Måste jag köra en formatering manuellt först för att ta bort den gamla versionen och sedan göra installationen?

Ville bara acceptera slutgiltigt svar i tråden och meddela att jag nu sitter med XP PRO :) Osäker på vem som förtjänade det mest för även Peer's svar hjälpte mig till mitt beslut.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Härligt... välkommen i proffsligan!!! ;) :bire

Yääää! :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)