Hejsan hur kan man dölja ip adressen när folk pingar min dator?
Dölja ip (Ping)
8 svar · 681 visningar · startad av pellesvenne
Använd en hård eller mjukvaru brandvägg som hindrar att pingsvar returneras till den som pingar.
Ähhh, fast om dom pingar dig så vet dom förmodligen redan Ip-adressen...
i windows XP kan du t.ex gå in i kontrollpanelen, windowsbrandväggen, avancerat, ICPM (inställningar) och ta bort krysset i "tillåt inkommande ekobegäran".
När du ändå är där så kan du passa på att titta på en av Windows roligaste texter. Läs beskrivningen för "tillåt utgående parameterproblem" ...
Jag menar inte att spärra icmp paket.
vi säger att jag pingar https://www.aftonbladet.se då får jag ut 192.71.238.76 kan man byta ut denna ip mot nånting annat tex en DNS server ip så det blir svårare och få fram ip adressen
ehrm, hur ska då dina egna packet hitta hem till dig?
Hmm, låter som om någon vill vara lite mer anonym på internet ;)
Jag läste för ett tag sen om en teknik där paketen går via många andra knutpunkter. på något sätt visste de bara nästa persons IP så det var omöjligt att spåra. I vilket sammanhang och med vilken teknik det fungerar kommer jag dock inte ihåg. Tror det stod om det i någon av de nyare nummrerna av Datormagazin. Nåon annan kanske vet mer?
Källan och målet är väl alltid känt i ett ip paket.
Nickemannen skrev:
Källan och målet är väl alltid känt i ett ip paket.
Ja/nej. (vi kan väl strunta i att källan går att förfalska). Målet måste ju vara angivet men hela vitsen med anonyma proxyservrar, Tor osv är ju att märka upp måladressen på något annat sätt. Då blir ju ip-paketen är bara märkta med nästa dator i hoppkedjan, eller xxx-proxyn. På så sätt kan man väl vara anonym på tcp/ip nivå. Men på något sätt måste ju paketet hitta fram, även om märkningen ligger "högre upp", så helt anonym går det aldig att bli (om du inte förfalskar mottagaradressen och på något sätt tvingar paketen att "gå förbi" din dator där du diskret tjuvlysnar. Helst utan att sändardatorn får reda på att paketen har hamnat i limbo och börjar tjata, men hur kul kan det vara, och hur tusan skall avsändaren få reda på vilka paket som faktiskt HAR gått åt skogen...)