Som ni kan se på den bifogade filen har jag så jag kan styra ljud/film mm direkt på mitt tangentbord.. men de inringade knapparna fungerar inte utan bara höja/sänka volymen knapparna samt mute knappen.
Finns det någon möjlighet att få dessa knappar att fungera tillsamman med exempelvis winamp?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Om du har Winamps fönster aktivt kan du styra med "vanliga" tangentbordet. Knapparna Z till B motsvaras av Back, Play, Pause osv i den ordning de sitter i spelaren, volym är pil upp eller ner och höger- eller vänsterpil hoppar fem sekunder framåt/bakåt.
Jag är helt beroende av dom. :e
:stefan: skrev:
Om du har Winamps fönster aktivt kan du styra med "vanliga" tangentbordet. Knapparna Z till B motsvaras av Back, Play, Pause osv i den ordning de sitter i spelaren, volym är pil upp eller ner och höger- eller vänsterpil hoppar fem sekunder framåt/bakåt.
Jag är helt beroende av dom. :e
fast då borde det väl gå att byta dem mot "mina" knappar på något sätt...?!
och undrar om det går att få fungera när fönstret är inaktivt..
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Tja, det beror ju på om drivrutinerna till ditt tangentbord tillåter att man mappar om tangenterna...
Tja, det beror ju på om drivrutinerna till ditt tangentbord tillåter att man mappar om tangenterna...
mappa om?! hur gör man detta i sånna fall.. något liten program när man installerar drivrutinerna eller?
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Jag har ett Microsoft T-bord och jag laddade hem en drivrutin för det förut och i det får jag välja vilken knapp som ska göra vad.
Brukar stå under T-bordet vad det heter, samt vilken modell.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Precis, kolla i Kontrollpanelen under Tangentbord och se om du har några valmöjligheter där.
Precis, kolla i Kontrollpanelen under Tangentbord och se om du har några valmöjligheter där.
Datorn är en HP Pavilion T3160 och har tydligen som ni kan se vissa förinställda inställning... iof så gör de där knapparna mig inte så mycket utan det är mer kontroll knapparna för ljud och det jag vill åt..
så här ser det ut under kontrollpanelen » keyboard:
gå alltså inte lägga till något heller...!?
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Installerade mitt t-bordsprogram nyss och jag får inte play/pause fram/back att funka i winamp, därimot i Windows Media Player.
Men som Stefan sa så har ju winamp egna knappar, dock lite dumt om man inte kommer ihåg vilken knapp som är vilken men de sitter ändå logiskt.
Det börjar på Z och det motsvarar knappen länst till vänter av spelknapparna i winamp.
HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg Winamp preferences -> Global Hotkeys
Där kan ni själva programmera vilken knapp som ska göra vad.. Ta bort alla som finns, välj en action, klicka i rutan för hotkey och tryck på den knappen på tangentbordet som du vill använda.
Förutsätter att du kör en nyare version av winamp. Funktionen finns inte i winamp v2, v3 vet jag inte men den finns i v5.
Tackar det där hjälpte mig också, jag har själv irriterat mig länge på att snabbtagenterna inte fungerar i Winamp. :D (y)
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Ahh gud så bra.. dagen bästa. (med nån minut till godo :) )
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Underbart, jag har verkligen velat ha den här funktionen!!
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg men shit... jag trodde ni kände till den finessen och tipsade inte om den.... klart underbart!!! använder själv globala hotkeys (fast i foobar)
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg sen finns et ju en plugin till winamp som ligger högst upp till höger i det aktuella/aktiva fönstret där du har fram/bak play/stop.
WinampBar51 - 53kb
Det är ju as fint att det fungerar även när förstret i fråga inte är aktivt :)
mh.. Jag skulle göra samma sak på denna dator och jag kör ett sånt tagentbord som richardjoha har och den vill inte ändra knapp i winamp för mig. :l
bluxbluxo skrev:
mh.. Jag skulle göra samma sak på denna dator och jag kör ett sånt tagentbord som richardjoha har och den vill inte ändra knapp i winamp för mig. :l
precis, de där knapparna som jag visar på den bifogade bilden i första inlägget fungerar ej för mig heller.. men det måste väl gå att lösa på något sätt?!!
HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg
richardjoha skrev:
Det är ju as fint att det fungerar även när förstret i fråga inte är aktivt :)
Det är därför det heter Global Hotkeys ;)
Att det inte fungerar med era knappar kan bero på att något annat program kanske har "låst" knapparna till sina funktioner.
Kolla (fanns väl något tidigare i tråden) i nån inställning om ni kan avaktivera det programmet, eller iaf få dom att släppa dom knapparna.
Edit: Kolla om du kan välja custom, disabled eller motsvarande under kontrollpanelen - tangentbord. Om du sedan vill ha webbläsaren, epost osv på knapparna så går det att lösa med andra program som är lite mer flexibla än det som följer med datorn. TweakUI är ett av dom.