webForumDet fria alternativet

köra script när man har kopplat in en digital kamera

Program & appar

3 svar · 339 visningar · startad av clown

Medlem sedan juni 2000126 inlägg
Frågan#1

När man kopplar in en digital kamera så brukar det komma upp en fråga om vad man vill göra i windows.
Typ: "View forlders" "copy images to harddrive" etc etc...

Om jag skulle vilja köra ett eget script (vbs) när jag kopplar in en digital kamera, hur gör jag då?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har funderat på detta också faktiskt, då jag har skrivit min egna lilla "bild-flyttare" till min kamera. Jag har dock inte hunnit forska mer i det, förutom att låta ett program ligga och leta efter det enhetsnamn som storageenheten får när kameran kopplas in, vilket ju dock är en extrem fullösning. ;) :OO

Medlem sedan juni 2000126 inlägg

Hittade denna sida: http://www.xvsxp.com/photos/
Längre ner på sidan under "XP" så hittade jag att man kan välja Properties på sin inkopplade kamera och där välja vad som skall hända när man kopplar in kameran. På så sätt borde man ju kunna köra sina egna script.
Skall prova när jag kommer hem!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Hmm... jag har en Canon och så länge jag inte installerar deras programsvit så verkar det inte finnas nån vettig lösning, tror jag ska skriva en egen "bildflyttare" jag med. Kan man ha en ikon bara, eventuellt om man lyckas få det automatiskt på nåt vänster. Skulle t om kunna skriva en allmän som funkar för alla, hmm... ja varför inte... frågan är när jag får tid bara... har faktiskt sett en Delphi-component för Canon-kameror, så med just Canon skulle man nog kunna få till det mesta :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)