CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg På min gamla stationära dator har jag Windows XP installerat på en 20 gb hårddisk, vilken är lika gammal. Har en extern hårddisk (lacie porsche) på 250 gb och funderar på om det är lönt/möjligt att köra XP på denna?
Konfiguration idag:
* XP på 20 gb inter hårdisk
* Övriga filer, film och musik osv på extern hårddisk usb 2.0
Möjlig (?) framtida konfiguration
* XP och allt annat bös på extern hårddisk, ansluten via usb 2.0
Hur tror ni detta kommer påverkas i prestanda om det nu är möjligt dvs? Vill inte byta till ett långsammare alternativ.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Lacie Porche har ju både USB och Firewire. Vilket kör du?
Om du kör USB kommer det nästan garanterat att gå långsammare än vad det gör nu...
KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg Klarar datorn av att boota från en USB-enhet överhuvudtaget?
Är det inte O/S:et själv som initierar och känner av USB-enheterna? Eller sköts det och kan styras vid BIOS/Boot?
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Melea skrev:
Lacie Porche har ju både USB och Firewire. Vilket kör du?
Om du kör USB kommer det nästan garanterat att gå långsammare än vad det gör nu...
Jag kör med USB, tror det blir för mycket krångel det här, är nog bättre att skaffa en större disk kanske. Dvs, byta ut den gamla interna disken.
Koplik skrev:
Klarar datorn av att boota från en USB-enhet överhuvudtaget?
Är det inte O/S:et själv som initierar och känner av USB-enheterna? Eller sköts det och kan styras vid BIOS/Boot?
Jag tror det ska gå, i alla fall med linux, om jag inte minns fel har jag läst om personer som använt sig av en extern hårddisk för operativsystemet. Hur det är med XP? Det kanske någon annan vet?
Nej det gar troligen inte med Windows, iaf inte XP. Dels har du problemet att nar du bootar fran en USB-enhet, sa har du bara ett visst utrymme for boot-filer, som kommer placeras pa en virtuell diskett i RAM-minnet. Detta ar ok med linux, eftersem du da kan anvanda en (virtuell) bootdiskett.
Sedan har du problemet att Windows inte gillar att ha sin vaxlingsfil pa en USB-disk. Darfor kommer trollen Windows snart gufsa i sig allt RAM-minne.
Det kan ga att fixa detta med nagot fulhack, men du vill helt enkelt inte anvanda denna losning for dagligt bruk.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Toms Hardware bootar ju Windows XP från ett usb-minne. Så det måste ju gå.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg om disken hittas av bios o inte kräver drivrutiner i windows så går det
inte om du måste installera drivare i windows
DVS måste finnas dos stöd typ
Ok, det gar, men jag upprepar:
"Det kan ga att fixa detta med nagot fulhack, men du vill helt enkelt inte anvanda denna losning for dagligt bruk."
Det stammer precis in har:
- Det gar langsamt
- Det gar inte att anvanda Windows vanliga utforskare.
- Det kan vara svart att fa det att funka med din hardvara
Kort sagt du vill inte anvanda detta for dagligt bruk.
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg
nitro2k01 skrev:
Ok, det gar, men jag upprepar:
"Det kan ga att fixa detta med nagot fulhack, men du vill helt enkelt inte anvanda denna losning for dagligt bruk."
Det stammer precis in har:
- Det gar langsamt
- Det gar inte att anvanda Windows vanliga utforskare.
- Det kan vara svart att fa det att funka med din hardvara
Kort sagt du vill inte anvanda detta for dagligt bruk.
Jo tack jag har insett det :L