webForumDet fria alternativet

Komma in på FTP - går ej!

10 svar · 503 visningar · startad av Lizard King

Lizard KingMedlem sedan dec. 2005655 inlägg

Kan inte komma in på en FTP-server från en polare. Windows-brandväggen är av. Vad kan vara fel? Bara att säga allt som kan skapa problem och gärna en lösning också. Någon port som ska öppnas möjligtvis (dock fattar jag inte varför, går inte via router eller något)?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Brandväggar brukar inte stoppa utgående trafik... Vad är det för adress till ftp-servern?

"Kan inte komma in"? Vad är felet mer exakt? Får du inte kontakt?

Kommer du in på andra FTP-servrar? ftp.sunet.se exempelvis.

Ja, mitt förra jobb var på internetsupporten :-)

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Provat redigera ett inlägg? ;)

Får att jag ska fylla i anvnamn/pass på sunet men kontakt får jag ju med den..

Då luktar det ju att det är något fel på FTP-servern du vill komma åt. Om felet alltså är att du inte får kontakt med den. (Och den inte använder någon ostandardport som du antingen missat att ange eller ändå orsakar något brandväggstrassel.)

Gein skrev:

Provat redigera ett inlägg? ;)

Ja, när det är fråga om redigering. Här rörde det sig om nya inlägg.

Visst kan man göra så att var och en bara skriver ett inlägg per tråd och så sköter man konversationen genom att ändra i sina inlägg, men det stökar lätt till tidsperspektivet. Dessutom tillverkas ju även nya inlägg av återvunna elektroner, så det finns ju inga resurser att spara.

Seriöst används redigeringsmöjligheten ibland lite väl drastiskt. När man läser en tråd som kanske är en timme gammal så förstår man inte alls vad det handlar om förrän man läst hälften av inläggen då man plötsligt inser att den som skapade tråden har ändrat sitt ursprungsinlägg så det nu står något helt annat än när den första hälften av inläggen skrevs.

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

tydal skrev:

Seriöst används redigeringsmöjligheten ibland lite väl drastiskt. När man läser en tråd som kanske är en timme gammal så förstår man inte alls vad det handlar om förrän man läst hälften av inläggen då man plötsligt inser att den som skapade tråden har ändrat sitt ursprungsinlägg så det nu står något helt annat än när den första hälften av inläggen skrevs.

Håller med till fullo. (y)

Måste vara fel på FTP:n.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)