God kväll & god fortsättning!
Min far tänkte försöka koppla ihop vår LP-spelare till datorn för att få in musiken från ett par 100 LP-skivor.
Han bad mig leta reda på något progam som kan ta bort brus och knaster från filen.
Är det något som vet ett bra program som kan göra detta?
Puss
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Förut när jag fipplade med ljud så använde jag CoolEdit, det heter nåt annt i dagsläget. Där kunde man ställa in det mesta.
Sen i Nero 6 finns det en ljudfixare vet jag, "Edit Audio", nåt som du inte behöver är att man kan lägga till LP-knaster, men man kan säkert dra åt andra hållet och få bort det, inget jag har provat iofs. Fanns några basicinställningar iaf.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Cool Edit brukar jag använda till ljudredigering... men brusreducering är knepigt... man får kompromissa mellan brusreducering och "kvalitet". Det är lätt att det låter burkigt och "metalliskt" om brassar på för mycket... men lite kan man köra...
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Farsan skaffade Terratec Phono PreAmp Studio från Kjell&co precis innan jul - smidig liten sak, men jag vet inte om den funkar än... :e
Där har tidgare Cool Edit 96 (!!) legat med, men numera Sound Rescue. Kanske nåt att titta på?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Om man har tillgång till en gammal förstärkare finns ingen anledning att köpa en speciell RIA-förstärkare.
Själv hade jag dessa funderingar för drygt ett år sedan. Hittade en gammal förstärkare i garderoben, och köpte Steinbergs Clean 5.
Jag tror programmet fortfarande finns att köpa för några hundralappar, fastän det verkar som om Steinberg/Pinnacle inte längre supportar det. Det finns säkert nyare och bättre alternativ.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
Matte skrev:
Om man har tillgång till en gammal förstärkare finns ingen anledning att köpa en speciell RIA-förstärkare.
"gammal" ...du menar om man har skivspelaringång?? Isf behövs ju ingen gammal... numera är det ju inne med vinyler igen :)
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Magic Audio Cleaning Lab är det som gäller. Har inte provat de senare versionerna, men det har i alla fall varit ett väldigt bra program. Den nya versionen har tydligen möjligeht att köra ett mjukvarubaserat RIAA-steg, men det kan knappast vara lika som att plocka in signalen via ett riktigt RIAA-steg. En gammal förstärkare med phono in och tape out är vad som behövs.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
Danny skrev:
"gammal" ...du menar om man har skivspelaringång?? Isf behövs ju ingen gammal... numera är det ju inne med vinyler igen :)
Har man förstärkaren stående bredvid datorn så använder man förstås den.
Vad jag menade var att det finns ingen anledning att investera i en "PreAmp" om man har tillgång till en förstärkare, och har man inte möjlighet att använda sin normala föstärkare så kanske man har en gammal förstärkare stående i en garderob, som man kan använda istället för en "PreAmp".
emission skrev:
Magic Audio Cleaning Lab är det som gäller. Har inte provat de senare versionerna, men det har i alla fall varit ett väldigt bra program. Den nya versionen har tydligen möjligeht att köra ett mjukvarubaserat RIAA-steg, men det kan knappast vara lika som att plocka in signalen via ett riktigt RIAA-steg. En gammal förstärkare med phono in och tape out är vad som behövs.
Hmm... intressant... tror det var så jag gjorde... kopplade stereons tape out till datorns line in när jag körde in mina bästa vinyler på mp3. Dock skippade jag brusreducering pga ovan nämnda anledning...
Värre var det när en polare kom med en intervju han gjort på bandspelare, han hade så låg volym så man hörde knappt vad dom sade. Använde då Cool Edit och efter fyra olika behandlingar fick jag faktiskt till det riktigt bra. Mest brusreducering med profil-grejjen men även limiting för att ta bort när dom hostade i micen :) då höll man på och skita på sig...
Matte skrev:
Har man förstärkaren stående bredvid datorn så använder man förstås den.
Vad jag menade var att det finns ingen anledning att investera i en "PreAmp" om man har tillgång till en förstärkare, och har man inte möjlighet att använda sin normala föstärkare så kanske man har en gammal förstärkare stående i en garderob, som man kan använda istället för en "PreAmp".
Aha... du menade en försöktärkare öht... jag trodde du var inne på det där med RIAA-biten...
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Detalj: När jag körde in mina vinyler på datorn så brummade det som fan. Löste det genom att dra en tåt som släpade mot skivtallrikens centrumtapp till jord :)
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg En skivspelare ska alltid jordas (ha samma jordplan som förstärkaren). Annars får man brum. Ofta sitter en speciell jordkabel med gaffelanslutning tillsammans med signalkabeln.
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg Jag har gjort det här några gånger med riktigt hyffsat resultat. Hörlursuttaget till line-in och sen tvätta signalen med CoolEdit. Knasterfilter + brusreducering.