webForumDet fria alternativet

Dvorak

10 svar · 864 visningar · startad av nitro2k01

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Jag har nu anvant dvorak i ett par dagar, och ar overlag nojd. Ar det nagon mer som anvander dvorak pa wF? Se aven min blog.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

måste vara lite jobbigt att inte ha åäö :p :e

muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg

Jag körde Svorak ett tag, men allting tog för lång tid och jag blev galen och var tvungen att byta tillbaka till Qwerty.

DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg

Det här tangentbordet ser ju klart intressant ut, synd det var så dyrt...
http://aoeu.info/?site=typematrix

yazMedlem sedan maj 2002880 inlägg

yes! jag kör svorak sen ett par månader och numera flyter det på mkt bra. Har fått lägga många timmar på att fixa till en egen tangentbordslayout som jag är nöjd med. Jag har inte längre ont i vänstra lillfingret och ringfingret och överlag känns mitt skrivande skönare och mindre belastande.

och jag kör på just ett typematrix2030 som jag beställde från usa.. Dyrt ja, men det är det värt. Det störiga var att jag inte slapp den svenska momsen, så det blev ännu dyrare än jag räknat med.. men men.. nu är jag glad och nöjd med mitt tangentbord och svorak!

har precis gjort klart ett autohotkeyskript så att jag kan ta med tangentbordet till skolan nu när vi skriver examensuppsats hela dagarna (märkte att smärtan i fingrarna kom tillbaka efter nån veckas skrivande på qwerty..)

Grattis! Another success story!

yazMedlem sedan maj 2002880 inlägg

jajamensan. :e jag erkänner att man måste lägga ner en hel del energi och i de flesta fallen en del expertis/letande också, men i efterhand ser man att det är värt besväret.

Dock har jag inte orkat/haft råd att skaffa en typematrix, något ajg gärna hade gjort ananrs. Så jag påminner än en gång om hur mitt tangentbord ser ut. :D

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

nitro2k01 skrev:

Dock har jag inte orkat/haft råd att skaffa en typematrix, något ajg gärna hade gjort ananrs. Så jag påminner än en gång om hur mitt tangentbord ser ut. :D

Varför inte pilla loss tangenterna på ett QWERTY-tangentbord och placera utefter Dvorak?

Gein skrev:

Varför inte pilla loss tangenterna på ett QWERTY-tangentbord och placera utefter Dvorak?

Därför att jag redan hade tömt tangenterna för att öva mig på att inte kolla.

sl0kMedlem sedan maj 2005523 inlägg

Bytte till svorak för ca 1,5 vecka sen ... o det börjar allt gå snabbare o snabbare igen. Inte uppe i samma hastighet som när jag använde qwerty men det kommer väl hoppas jag. Allt känns mer logiskt upplagt o känner inte alls samma stress i handleder o fingrar längre. Har även köpt ett MS Natural ergonomic 4000 för ännu mer ergonomi.

Ska man byta från qwerty måste man verkligen ha bestämt sig, känns ibland rätt frustrerande när man använt qwerty i ca 10 år o sen tar det 1min+ att skriva en mening.
Sen har jag ett par ggr lyckats trycka Ctrl-W istället för Ctrl-V, vilket inte alltid e så kul då Ctrl-W stänger aktiv tab i firefox. (Jättekul när man skrivit ett långt inlägg o bara ska klistra in en länk)

Genererad på 510 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb