webForumDet fria alternativet

Lokalt nätverk med bra brandvägg?

Program & appar

15 svar · 875 visningar · startad av Duffer

Medlem sedan mars 2003429 inlägg
Frågan#1

Hej,
Jag skulle vilja få igång mitt lokala nätverk på riktigt nu, för tillfället sitter jag med ZoneAlarm som branvägg men för att jag ska se de andra datorerna och kunna dela skrivare och filer måste jag i princip stänga av brandväggen helt vilket har lett till när jag provat att dt kommit in skit på datorerna utifrån.

Min router (Netgear) är lite halvkass, dålig brandvägg och det går inte att stänga av internet så nu när jag vill sitta på nätverket får jag gå och dra ut internet.

Min egentliga fråga är väl kanske om någon har erfarenhet av att få igång LAN med ZoneAlarm...

Följfrågan om svaret är NEJ är ju vet ni någon annan BRA gratis brandvägg som klarar detta.

Vet att LAN funkar fin fint med NORMAN men den är inte gratis.

Mvh :)

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Vilket OS kör du?

Ooops, kör Windows XP Professional på alla maskiner utom en där jag har Ubuntu Linux också

EDIT! Inget krav att brandväggen ska funka på Linux!

Varför duger inte XP:s inbyggda?

Den håller inte tätt?!

Duffer skrev:

Den håller inte tätt?!

Hmm, jo. Jag har använt den så länge den har funnits. Jag har aldrig haft några problem.

carl_x skrev:

Hmm, jo. Jag har använt den så länge den har funnits. Jag har aldrig haft några problem.

Men då har du något antivirus program och anti spyware eller så installerat?

Duffer skrev:

Men då har du något antivirus program och anti spyware eller så installerat?

Ja, naturligtvis. Det borde du också ha.

carl_x skrev:

Ja, naturligtvis. Det borde du också ha.

Jag tycker inte att jag behöver det då jag anser att virus beror på den mänskliga faktorn, och med en brandvägg som håller tätt för autoinstallationer osv och mig själv bakom spakarna funkar det fin fint =) Då förutom nu när jag försöker köra lite lokalt :(

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Duffer skrev:

Jag tycker inte att jag behöver det då jag anser att virus beror på den mänskliga faktorn, och med en brandvägg som håller tätt för autoinstallationer osv och mig själv bakom spakarna funkar det fin fint =) Då förutom nu när jag försöker köra lite lokalt :(

Ja men det va den mänsliga faktorn som skapade dig ... asså mena inget illa men du kan inte räkna med att en brandvägg är enda säkerheten du behöver

Mins när man ladda hem ICQ från miralabis server o blev smittad med virus

grejjer o instalaltioner samt uppdateringar du drar hem kan inehålla virus
Siderpå nätet kan inehålla skadlig kod

99% av allt skit på DC inehåller de

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Sen XP kom har jag enbart använt den inbyggda brandväggen. Aldrig fått någonting av vad virus heter.

mayday skrev:

Ja men det va den mänsliga faktorn som skapade dig ... asså mena inget illa men du kan inte räkna med att en brandvägg är enda säkerheten du behöver

Mins när man ladda hem ICQ från miralabis server o blev smittad med virus

grejjer o instalaltioner samt uppdateringar du drar hem kan inehålla virus
Siderpå nätet kan inehålla skadlig kod

99% av allt skit på DC inehåller de

hehe som tur är använder jag inte DC eller ICQ eller liknande mjukvaror, och som sagt litar jag ju på mig själv, alltså håller jag mig borta från osäkra/oseriösa sidor som jag inte vet går att lita på. Men visst skulle något uppdateringstjänst som jag använder mig av bli kapad så skulle jag kanske vara mer utsatt än andra. iofs har jag inget antivirus program som behöver uppdateras som jag måste förlita mig på :P

Så erat tips är alltså att lita på Microsoft och deras brandvägg?

Medlem sedan dec. 2005115 inlägg

Att få ZoneAlarm att acceptera fil- och skrivardelning är väl inte så svårt? Läs här t.ex: http://members.cox.net/rstultz5/knowledge/Documents/ZoneAlarm.htm

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Josef skrev:

Sen XP kom har jag enbart använt den inbyggda brandväggen. Aldrig fått någonting av vad virus heter.

Hur vet du det, om du inte använt dig av något anti-virus program? ;)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Compusa skrev:

Hur vet du det, om du inte använt dig av något anti-virus program? ;)

Haft bra koll på processerna och regelbundet kört Ad-awere och Spybot. Det är inte 100% med jag tycker nog att det ger en indikation. Eller? :)

Medlem sedan dec. 2005115 inlägg

Josef skrev:

Haft bra koll på processerna och regelbundet kört Ad-awere och Spybot. Det är inte 100% med jag tycker nog att det ger en indikation. Eller? :)

Men för att vara sådär säker utan ett aktivt antivirusprogram skulle du knappt kunna använda Google och andra sökmotorer, då man ofta får upp länkar till sidor från både här och där, alltså inte bara från stora företagsjättar (som eventuellt skulle kunna vara hackade). Du skulle knappt kunna ladda hem något, då du inte kan vara säker på om filerna är infekterade. Och du säger att du kör Ad-awere, Spybot och kollar på processerna för något ovanligt? Det finns en del virus som inte hamnar i processlistan utan döljer sig. Och med Ad-awere och Spybot hittar du och tar bort endast spyware, inte virus. Virusen du får behöver iofs inte vara av den graden att du genast märker att nån har tagit över din dator, de kan t.ex. snylta på din bandbredd.
Jag tycker bara att du ska skaffa ett antivirusprogram. Vill du inte ha en betalversion så kan jag varmt rekommendera AntVir Personal Edition Classic.
http://www.free-av.com/ :)

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)