Jag har en dator! Jag brukar formatera den ungefär en gång om året! Då får jag gå igenom de vanliga stegen, i med windows skiva, formatera, installera och sedan börja ställa in windows och börja installera massa program.
Jag undrar om det finns något sätt att skapa sin egen recovery skiva. Alltså att jag stoppar i en skiva och då startar datorn att formatera disk c: och sedan automatiskt så installeras windows med de inställningar och de program som jag valt ut skall följa med, sedan ställs windows in med de inställningar jag vill ha, sedan installeras ett gäng drivrutiner och program som jag vill ha som standard på en nyformaterad dator.
jag har hört om ghosting, slipstreaming och något program som skall hetea nlite?
Men vad är skillnaden mellan dessa och hur kan jag använda mig av det? Vad är det till för?
Finns det någon guide för sådant här? Jag skulle behöva en detaljerad förklaring vad det är och hur man går till väga för att genomföra! Någon som kan hjälpa?
När skall man skapa den här skivan, efter jag formaterat och systemet ser ut så som jag vill ha det, eller går det att göra den nu, innan jag formaterat och då skapa en skiva som ser ut på ett annat sätt än vad systemet ser ut just nu?
Jag vet inte något om de andra programmen, men med Ghost går det utmärkt att göra sådär. Då ska du göra en ghost-skiva precis efter du installerat de saker du ska ha.
I Norton Ghost finns en mycket bra Guide eller simulator som förklarar hur du ska göra och där du får klicka själv i simuleringen.
Ska du göra en Ghost-disk som du ska använda istället för formatering bör du göra den efter att du har fått ett system som är precis så som du vill ha det.
Om något går fel under din installation kanske du bör överväga att formatera om datorn igen innan du gör en Ghostskiva. Själv har jag flera olika skivor bland annat en som bara innehåller:
* Operativsystem, drivrutiner
* Operativsystem, drivrutiner, och små grundprogram, såsom winamp, adobe reader, winrar, Deamond Tool mm.
* Operativsystem, drivrutiner, grundprogram och större program, såsom office osv.
På det här sättet kan du använda en grundmall för att bygga om ditt system och sedan göra en ny skiva.
Mitt råd är att tänka över och skriva upp vilka program och drivrutiner som du ska installera, och som du tror att du fortfarande kommer att använda framåt i tiden. Program som uppdateras ofta tex MSN och liknande är det kanske ingen ide att ens installera.
nLite har jag bara testat en gång, med ganska positivt resultat (Man kan ju ta bort icke önskvärda microsoftprogram), men om du vill skräddarsy ditt operativsystem så är Norton Ghost ett mycket bättre program.
142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907