webForumDet fria alternativet

Finns det något för cd-enheten liknande %Userprofile%

Program & appar

7 svar · 432 visningar · startad av antonpower

Medlem sedan okt. 2004211 inlägg
Frågan#1

Om du går in i "mappen" %userprofile% så tar de ju dig till documents and settings/Ditt användarnamn.

Finns det något liknande %Userprofile% för Cd-enheten?

Medlem sedan feb. 200480 inlägg

Jag tvivlar att det finns någon sån miljövariabel som standard. Problemet är ju att det kan finnas flera CD-enheter.

Men jag tycker inte det borde vara något problem att lägga till en själv. Fast det beror ju lite på syftet om det skulle löna sig eller ej.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Om du ska ha reda på var cd-romen finns för att använda i t ex en batchfil borde det ju finnas andra lösningar. Programmeringsmässigt är det ju inga problem. Men jag har ingen aning om hur man gör i DOS t ex.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Kan bekräfta att det inte finns nån sån variabel tillgänglig. Om man inte tror mig kan man köra kommandot "set" som visar alla miljövariabler på systemet :)

näe precis... man kan ju skapa egna variabler precis vad man vill. Men nu kanske antonpower menade att komma åt cd-rom'en enkelt och smidigt på godtycklig dator, då får man trolla med nåt annat :)

Medlem sedan okt. 2004211 inlägg

Jag ska väva in det i en .cmd kod

I delphi kan man göra såhär

function TForm1.IsCDRom(Path: string): boolean;
begin
  SetLength(Path, 1);
  If (GetDriveType( PChar(Path+':'+#0#0) ) = DRIVE_CDROM) then
    Result := True
  Else
    Result := False;
end;

Lite mer konkret information kanske, i shell32.dll finns en variabel DRIVE_CDROM, kolla här:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/shellcc/platform/shell/reference/functions/drivetype.asp

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)