webForumDet fria alternativet

Spela in ljud

12 svar · 706 visningar · startad av Ladytron

LadytronMedlem sedan feb. 2005248 inlägg

Hej,
Jag söker ett program som fungerar precis som Fraps, fast att det spelar in ljud istället för bild. Ser gärna att det sparar till en wav/mp3-fil, och att inspelningen precis som i Fraps sätts igång och avslutas med en hotkey. Någon som har förslag?

Mvh,
Jakob

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Jag hade något fraps-liknande program. Typ ScreenCapture eller något. Har för mig att man kunde spela in endast ljud.
Annars kan du ju markera en jätteliten ruta att filma och sno ljudspåret från filmen :)

oskob skrev:

Jag hade något fraps-liknande program. Typ ScreenCapture eller något. Har för mig att man kunde spela in endast ljud.
Annars kan du ju markera en jätteliten ruta att filma och sno ljudspåret från filmen :)

Har du någon länk till det programmet?

Jag brukar inte få så himla bra ljudkvalitet när jag spelar in i Fraps, men annars kunde ju det där vara en lösning. Kanske någon vet hur kvalitén blir bättre?

Mvh,
Jakob

Jag vet inte ens om programmet hette så. jag tror att https://www.download.com har en hel del i kategorin.

web00132Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Ljudinspelaren är annars ett hett tips, men det har du väl tänkt på redan kanske.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

web00132 skrev:

Ljudinspelaren är annars ett hett tips, men det har du väl tänkt på redan kanske.

Han menar spela in ljud från ett program/spel

Det här programmet brukar jag spela in video med, det kan spela in ljud också, fast det är väl inte riktigt som fraps att man kör via DirectX, vet inte riktigt, du kan ju kolla om det kan vara nåt:
http://www.wmrecorder.com/

Danny skrev:

Han menar spela in ljud från ett program/spel

Jag kanske är ute och cyklar i just det här fallet, men jag brukar helt enkelt dra en stereokabel med en hane i vardera änden från ljudutgången (typ 'phones'-uttaget) och in i mic-inputen och spela in med ljudinspelaren. Det blir väl inte det absolut bästa ljudet men jag hör ofta faktiskt ingen större skillnad.

web00132 skrev:

Jag kanske är ute och cyklar i just det här fallet, men jag brukar helt enkelt dra en stereokabel med en hane i vardera änden från ljudutgången (typ 'phones'-uttaget) och in i mic-inputen och spela in med ljudinspelaren. Det blir väl inte det absolut bästa ljudet men jag hör ofta faktiskt ingen större skillnad.

Haha... jaså :) ...jo det går väl. Men det bästa är ju att sno ljudet som går ut innan det förvandlats till analogt. Det är inte så svårt heller bara man hittar rätt program. Sedan skulle det ju vara hotkeys också, så man t ex kan sitta och spela sitt spel och spela in en snutt utan att hålla på och växla program.
Om du har provat Fraps så skulle du förstå precis hur bra det KAN vara :) ...jag har förresten använt Fraps till att spela in ljud själv, det fungerade väl rätt ok, man får se till då att ställa ner kvaliteten så mycket det går, så man får bra "fps" på ljudet som ju är det man är ute efter.

Danny skrev:

Haha... jaså :) ...jo det går väl. Men det bästa är ju att sno ljudet som går ut innan det förvandlats till analogt. Det är inte så svårt heller bara man hittar rätt program. Sedan skulle det ju vara hotkeys också, så man t ex kan sitta och spela sitt spel och spela in en snutt utan att hålla på och växla program.
Om du har provat Fraps så skulle du förstå precis hur bra det KAN vara :) ...jag har förresten använt Fraps till att spela in ljud själv, det fungerade väl rätt ok, man får se till då att ställa ner kvaliteten så mycket det går, så man får bra "fps" på ljudet som ju är det man är ute efter.

Vill bara säga att jag har använt fraps till skärmdumpar från filmer så jag vet :)
Och funkar det till ljud så är det klart smidigare. Lite OT, men måste ljudet bli analogt för att jag kör min mongo-metod? Är så dålig på sånt här, men det är alltså vid mic-ingången skon klämmer så ljudet blir analogt antar jag? :r

web00132 skrev:

Vill bara säga att jag har använt fraps till skärmdumpar från filmer så jag vet :)
Och funkar det till ljud så är det klart smidigare. Lite OT, men måste ljudet bli analogt för att jag kör min mongo-metod? Är så dålig på sånt här, men det är alltså vid mic-ingången skon klämmer så ljudet blir analogt antar jag? :r

Det blir väl analogt direkt när det kommer utanför datorn, dvs in i sladden?

Tack för alla förslag och all hjälp! Jag har dock löst det med att använda TeamSpeaks inspelningsfunktion (ja, det var röster från TS jag ville spela in). Ingen Hotkey tyvärr, men om man redigerar ihop råfilen efteråt så att man får med allt viktigt så tar det ju bara stor plats en liten stund :)

Mvh,
Jakob

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså
Vore de inte enklare om han valde Steriomixer som inspelningsenhet så kan han spela in i alla program som stöder ljudinspelning

väljer han steriomixer som inspeningsenhet så spelas allt ljud in som hörs i högtalaren.
Ingen mening o koppla massa kablar när de går o göra mjukvarumässigt

(kan även heta "What U Hear" på vissa kort som soundblaster)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)