Någon mer än jag som har hört talas som detta program som man skapar så kallade .nfo-filer.
unfo-maker heter det alltså. Jag har sökt lite på Internet men aldrig hittat det.
Vet någon hur jag kan få tag på det?
unfo-maker 2.1
22 svar · 8 883 visningar · startad av nummersju
annars använd notepad och döp filer till .nfo :e vad är så speciellt med "unfo-maker"?
jag testade och leta lite... hittade ju massa nfo-filer som var skapade av det där programmet... men att hitta själva programmet var inte det lättaste... inte ens på DC... konstigt...
hittade något med nfo skapning:
http://www.defacto2.net/nfo-files.cfm
An nfo file, is a file packed with a release by a piracy group when they release things on the Internet. The files are designed by ASCII artists and can be read with notepad. They contain release information. For example, the runtime or a movie or how to install if it's software. It's like an identification file, there is always an nfo file packed with a release.
Det är ju det töntigaste som finns att döpa textfiler till .nfo :(
.nfo är default associerat med Window system information verktyget i windows.
PS Inte för att jag bidrar till trådens ämne, men ibland är det skönt att få ventilera sina åsikter DS
Det är Microsoft som gått och förstört allt :) ...men det är rätt enkelt att associera om dom till Notepad så varför klaga :)
Jag vet inte vem som var först... Microsoft har en tendens att göra som de vill ;)
But still, varför döpa en text fil till något annat än .txt ???
NFO is short for the word information. It is now the term used when talking about the descriptive text file that groups include within their releases. Originally these text files only contained information about the cracking process of the program. But as time progressed other details were included such as information about the game, quick 'HOW-TO's and release credits. Eventually these text files became more formalized and were included as standard in every release by every group.
Så nå vet dere det.
Froosh skrev:
NFO is short for the word information. It is now the term used when talking about the descriptive text file that groups include within their releases. Originally these text files only contained information about the cracking process of the program. But as time progressed other details were included such as information about the game, quick 'HOW-TO's and release credits. Eventually these text files became more formalized and were included as standard in every release by every group.
Still lame! Det är som att uppfinna ett hjul som är fyrkantigt. Visst är det unikt men det är onödigt krångligt att använda.
Mattias Nordin skrev:
Still lame! Det är som att uppfinna ett hjul som är fyrkantigt. Visst är det unikt men det är onödigt krångligt att använda.
bara att installera "DAMN NFO Viewer" så är problemet löst. .. bästa är att filerna visas med rätt typsnitt på köpet :)
tycker du det är så lamt, skit i dom då :p
Programnamet säger allt. *skrattar*
Så alla filer som är binära typ exe-filer ska heta .bin och man ska gissa sig till vad man ska öppna dem med?
Likadant med html-filer och php-filer isf. De består också av ren text. Borde alltså döpas om till txt
Lägg ner, det finns inte ett seriöst program jag stött på, i windows, som använder sig av .nfo för att visa textfiler. Att töntiga hackerwannabees använder .nfo för att skryta med sina "vi är bäst på att sprida priatkopier" meddelanden är välkänt, men det innebär inte att det är rätt.
Vid de tillfällen som jag varit nyfiken på en .nfo (ja det var nog en piratkopia) så blev det till att öppna den i notepad med drag and drop alternativ file - open via notepad menyn. Hur drygt är inte det x(
.nfo filer är default associerade som "System Info File" i windows och öppnas därmed inte i en texteditor.
Vad vill man uppnå med en "warez .nfo"-fil? Man vill visa lite töntigt formaterad text. Var vill man öppna den? I en texteditor. Hur löser man det, jo man döper dokumentet till en file extention som är associerad med en texteditor som tex, .txt, .doc, .wri etc...
Hmmmm... Jag tror att jag ska börja döpa mina word filer till "My document.d0xz". Antagligen är jag så häftig så att alla kommer ta efter mig. Undrar om mina vänner kommer att tycka att jag är dryg när jag skickar mina dokument till dem eller om de kommer tycka att jag är jätteball och nytänkande???
Stoffe borde redan ha tagit död på tråden med länken till lösningen för alla oliktänkande där ute ;)
...men det är ju som du säger, om tillräckligt många gör en sak blir det rätt. I det här fallet, kallar "info-texter" för .nfo, det är ju typ lite standard :)
Det är inte standard i windows. Varför inte följa windowsstandard när målgruppen är windowsanvändare ???
.nfo kommer från gamla BBS tiden.
Man bör också tänka på att det var Microsoft som började med att extension betyde något, många OS har andra sätt att identifiera vad en fil är för typ (körbar, text ...),
Mera info har som vanligt wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/.nfo
Till er som till varje pris tycker att filerna bör ha filändelsen .txt istället för .nfo:
Båda är visserligen filformat för ren text (Plain text) men där slutar likheterna. Filändelsen .nfo ger mer information om hur filen är uppbyggd.
- En .nfo-fil ska tittas på med ett monotype-teckensnitt.
- Teckensnittet måste ofta vara hårdvaruteckensnittet för att filen ska se bra ut.
- Och eftersom en .nfo-fil i regel är skapad för att ses i en dators "native" textläge så bör den inte vara bredare än skärmen för att se bra ut. (80 tecken för PC)
Eftersom det ofta finns sk ASCII art i .nfo-filer är de två första punkterna viktiga. För att demonstrera detta så kan ni kolla på denna fil, som jag har gjort till en av mina musikreleaser: (Med min egen musik alltså)
http://gainlad.com/releases/gld12/GBLIVE05nfo.txt
(Tyvärr omdöpt till .txt, till min förskräckelse, grrr!)
Jag skickar med en bild på hur den ska se ut, så kan ni tala om hur den ser ut i er texteditor.
Jag vill inte vara tvär, jag förstår principen och jag förstår varför .nfo filer existerar men detta är 2000-talet, använd moderna verktyg. ASCII-art borde dött för länge sedan. Samma resultat som i den bifogade filen skulle lätt kunna distribueras i en enkel GIF bild. Resultatet skulle bli att alla kan öppna dokumentet och se samma resultat hur obegåvade datoranvändare de än är.
Visst är det kult med ASCI art. Det var för många år sedan ett sätt att designa en text. Även jag har gjort det men det måste väl vara 15 år sedan nu. Att fortsätta envisas med att publisera information i ASCII format är bara irriterande. Det är ju oerhört svårt att se budskapet i den kladdiga designen som de flesta (ALLA) nfo filer har. Det kanske har framgått av tidigare inlägg. Det förvånar mig att bara jag verkar ha den åsikten.
Nu ska jag hålla mig borta från "posta snabbsvar"-knappen.
Trevlig helg på er alla!
Mattias Nordin skrev:
Samma resultat som i den bifogade filen skulle lätt kunna distribueras i en enkel GIF bild.
Varför inte gå ett steg längre och använda ett modernt filformat som png?