Undrar om man i iTunes kan göra så att senast valda artist, album och låt sparas på nått sätt så när man öppnar iTunes nästa gång så befinner man sig på samma ställe i biblioteket och det skulle då räcka med att bara trycka play för att höra samma låt man lyssnade på senast. Så funkar det ju i RealPlayer, borde ju gå i iTunes också. Som det är nu så nollställs biblioteket så jag måste hela tiden bläddra fram dit jag vill efter omstart.
iTunes
12 svar · 603 visningar · startad av AndreasC
Tror inte det går, vet inte helt säkert. Skaffa mac och kör på viloläge istället. ;)
Ganska synd det är så för det är ju annars ett jävligt bra program. De borde gensast lägga till en sådan funktion på Apple, varför gör de inte det?
För de skiter i oss stackars pc-användare :'(
Men om appet finns på Mac och de bestämmer sig för att porta över det till PC så verkar det ju långsökt att de skulle utesluta en sådan funktion bara för att de skiter i PC-användarna. Fattar inte varför funktionen i fråga skulle finnas på Mac men inte på PC, låter konstigt. Kanske inte finns på Mac heller?
Ärligt talat så vet jag inte om "suget" efter en sådan funktion är speciellt stort :O
Har aldrig ens tänkt tanken på att jag skulle vilja fortsätta lyssna där jag slutade sist. Man vill ju lyssna på det man känner för att lyssna på just då.
Har jag fel?
En annan sak jag däremot saknar fruktansvärt mycket i iTunes(pc) är "globala" kortkommandon så jag kan pausa, skippa frammåt/bakåt med några kortkommandon som går att komma åt i vilket program jag än befinner mig i.
Vadnudetharmedsakenattgöra :stud
Kanske sant men om jag lyssnar på ett visst album som jag tycker är bra så är ju chansen stor att jag vill lyssna på den igen när jag startar datorn nästa gång. Om jag inte vill lyssna på den så är det ju inte speciellt svårt att byta till ett annat isåfall. Det är ju lika lätt att byta till ett annat som det är att gå till ett annat album från bibliotekets nolläge eller hur. Det är ju ingen skillnad, bara det att det är irriterande att behöva klicka fram rätt album hela tiden ifall jag inte vill byta efter nästa omstart. Har dessutom en desklet på skrivbordet med play, rewind och forward som är kopplad till iTunes. Om jag trycker på play där direkt efter uppstart av datorn och jag vill lyssna på kanske inte samma låt men iallafall samma album sedan senaste gången så behöver jag bara trycka play och använda forward och rewind för att bläddra mellan låtarna på det albumet utan att behöva maximera iTunes. Jag menar då behöver jag bara maximera iTunes ifall jag vill byta album men inte ifall jag vill lyssna på samma vilket jag ofta gör. Tycker en sådan funktion är standard i ett program som iTunes, borde finnas i settings hursomhelst så man kan välja om man vill ha den funktionen men nej då Apple.
Testar iTunes 6 (Win) lite smått. Det jag saknar är:
- Artist- och låtinformation i fönstertiteln
- Möjlighet att köra ljudformat som exempelvis FLAC och Ogg
Trodde att listan skulle bli längre - vet inte om det beror på hjärnsläpp eller att jag verkligen inte har något mer att gnälla på? ;)
Andreas: Ja, det kan ju tyckas att det är bättre att ha än att inte ha. Men det jag menade var att de som skulle uppskatta det är så få att de inte bryr sig om att göra det? Eller att de helt enkelt inte kommit på tanken.
Förresten, hur fungerar det där desklet-grejen du snackar om? Jag blir ofta arg på att man måste maximera iTunes och klicka paus när man ska kolla filmklipp på nätet eller något. Bara en play/pause-knapp skulle räcka att slänga in i snabbstartfältet.
muskot: Har du album kodade i flac ogg? :o Men frågar inte iTunes om man vill konvertera till AAC när man försöker importera sån musik?
En sak jag ogillar är att den mosar in podcasts i biblioteket. Vill ha de i en helt egen kategori. Ännu jobbigare på iPoden när jag måste komma ihåg vad de heter för att kunna bläddra ner till den.
R: Och varför i hela fridens namn måste spalten "Namn" vara först? Man vill ju givetvis ha de ordnade Artist, Album, Låttitel
oskob skrev:
R: Och varför i hela fridens namn måste spalten "Namn" vara först? Man vill ju givetvis ha de ordnade Artist, Album, Låttitel
Det är ju bara att fixa det! Dra artistfältet dit du vill ha det.
oskob skrev:
Jag blir ofta arg på att man måste maximera iTunes och klicka paus när man ska kolla filmklipp på nätet eller något. Bara en play/pause-knapp skulle räcka att slänga in i snabbstartfältet.
Det går ju att högerklicka på ikonen i systray och välja play/pause om man vill slippa flänga upp hela iTunes-fönstret.
oskob skrev:
muskot: Har du album kodade i flac ogg? :o Men frågar inte iTunes om man vill konvertera till AAC när man försöker importera sån musik?
Jo, jag har en del. Mest FLAC dock. iTunes erbjuder sig att konvertera WMA till AAC, men andra format hoppar den över. Dessutom tycker jag att spelaren bör klara formaten utan konvertering. Ett smidigt plugin-system (ungefär som i Winamp) vore toppen.
oskob skrev:
En sak jag ogillar är att den mosar in podcasts i biblioteket.
Medhåll.
Programmet för att köra desklets på skrivbordet heter AveDesk och fungerar ungefär som Samurize fast skillnaden är väl att det man kan ha på skrivbordet är mer appliknande som man kan flytta runt på, man kan ha miniräknare och en massa annat direkt på skrivbordet. Deskleten för iTunes sedan heter kort och gott iTunes, sök runt lite, kommer inte ihåg vart man hittar det.
caze skrev:
Det är ju bara att fixa det! Dra artistfältet dit du vill ha det.
Det går inte här :O Jag drar och drar men den kan närmst komma efter namnspalten. Tar jag tag i namnspalten så går det inte att göra någonting. :(
Muskot: det är ju nästan lika jobbigt :/ först klicka på pilen som tar fram alla ikoner i systrayen, högerklicka, leta sig till paus. I winamp 5 så kunde man pausa och skipa med ctrl + alt + pgup/down/end. Så vill jag ha de. Eller en liten pauseknapp i snabbstarten :)