Jag har en mapp med en massa filer i. Jag vill sätta ihop ett dokument med filnamnen så att jag kan skriva detta på ett papper. Finns det något smart sätt att bara kopiera namnet på filerna för att sedan klistra in dom i Word eller nåt?
Win 2000.
12 svar · 1 482 visningar · startad av Web-Tor
Jag har en mapp med en massa filer i. Jag vill sätta ihop ett dokument med filnamnen så att jag kan skriva detta på ett papper. Finns det något smart sätt att bara kopiera namnet på filerna för att sedan klistra in dom i Word eller nåt?
Win 2000.
Ja... eller så kör du mitt "Renamer"-program för att generera en lista:
http://dannesholk.se/page/program/zip/renamer.zip
Bara att se till att du har rätt parametrar där, t ex dir /s /ogn /b *.mp3 om du vill lista alla mp3 i vald katalog (man väljer grafiskt i programmet). Då skapas en temporär lista i katalogen som du kan använda, alt kopiera in texten bara. Fördelen med mitt program är att det är oem-konverterat också, vilket det inte blir i DOS.
Tack Danny!
Det där var precis vad jag behövde. :)
Kul att mitt program fick ett nytt användningsområde :)
En fråga om programmet:
Det går inte att använda till att kopiera filnamnen om filerna ligger på en låst CD-skiva? Gissar att det beror på att CD:n inte är skrivbar?
Web-Tor skrev:
En fråga om programmet:
Det går inte att använda till att kopiera filnamnen om filerna ligger på en låst CD-skiva? Gissar att det beror på att CD:n inte är skrivbar?
Ajdå! Ja... det är därför, den vill ju skriva tempfiler, fast det borde ju ordnas det där... ska försöka ordna det sedan i slutet på veckan
Iofs, för programmets huvudsyfte kör man ju inte från cd (alltså, döpa om filer från cd). Men vet du vad, jag kan modifiera programmet lite så det bara skapar en fillista, skulle jag också kunna ha användning för. Hur skulle du vilja att informationen presenteras?
För att få fram namnen på filerna på CD-skivan använde jag PersianBulldogs förslag längre upp i tråden så du behöver inte ändra något för min skull. ;)
Vill du ändå ändra detta så tycker jag att det nuvarande systemet funkade fint.
En liten sak jag saknade var dock Ctrl+A för att markera alla filer.
Web-Tor skrev:
För att få fram namnen på filerna på CD-skivan använde jag PersianBulldogs förslag längre upp i tråden så du behöver inte ändra något för min skull. ;)
Okej, vad bra :) Det var ju precis sådär mitt program gjorde också i princip. Se upp med t ex åäö bara, kan bli dumt om du importerar i fel läge.
Web-Tor skrev:
Vill du ändå ändra detta så tycker jag att det nuvarande systemet funkade fint. En liten sak jag saknade var dock Ctrl+A för att markera alla filer.
Vadå? I fillistan? Där behöver man inte markera något, annars listas ju dom filer man angett i kommandot. T ex *.jpg eller *.mp3 eller backup*.* eller *.* för alla osv.
Nu har jag inte programmet framför mig men i listan längst till höger ville jag kunna trycka Ctrl+A för att kunna kopiera alla namnen och sedan klistra in dom i Excel.
Det finns även ett litet program som heter JDirPrinter och är 194kb stort som litar det du vill i en viss mapp.
De val man sen kan välja är;
General:
-Recurse sub-derectories
-Lowercase filename
-Dos style filename
Display:
sub-derectories
Size Format KB/Bytes
Date Time
Attributes
Resultatet kan se ut ungefär så här
Directory of G:\Dokument\
Uppsatser
Recept
Budget
G:\Dokument\
==============
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Total 3 folder(s); 0 file(s)
Total files size: 0 MB; 0 KB; 0 Bytes
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Web-Tor skrev:
Nu har jag inte programmet framför mig men i listan längst till höger ville jag kunna trycka Ctrl+A för att kunna kopiera alla namnen och sedan klistra in dom i Excel.
Jaså var det så du menade, jo det är ingen standard just där. Men du anger sökvägen till Excel.exe så kan du få texten där helt automatiskt om du trycker "redigera externt"!